Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Od baku do wydechów i dyferencjału

Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez Jaxob » 16 lut 2017, o 00:45

Na zielono dla zupełnie zielonych w temacie serwisu

Za namową kolegów postanowiłem stworzyć wątek, w którym dokładnie opiszę dużą operację serwisową którą wykonałem w swoim samochodzie z przebiegiem 300 000 km i która zapewne czeka niejednego użytkownika tej jednostki. Opis powstał na bazie własnych doświadczeń i dotyczy silnika M62B44 TU oraz w paru miejscach krótkich doświadczeń znajomego z jednostką o pojemności 3.5l również wyposażoną w układ VANOS. Należy wziąć poprawkę że zakres prac może różnić się w zależności od stanu konkretnego samochodu, jego traktowania przez poprzednich właścicieli czy też wcześniej dokonanych napraw. Przy poszukiwaniu części polecam skorzystać ze strony Realoem i z użyciem końcówki VINu znaleźć numery elementów właściwe dla posiadanego pojazdu.

Mój egzemplarz był w dobrej kondycji, mam pewność odnośnie jego historii serwisowej i przebiegu. Zdecydowana większość wymontowanych przeze mnie elementów była oryginalna (daty zbieżne z datą produkcji samochodu) co świadczy o wytrzymałości jednostki przy właściwym traktowaniu. Wymiany elementów (poza separatorem, do którego uszkodzenia sam się przyczyniłem, oraz przepływomierzem i czujnikami wałków rozrządów które nie działały w momencie zakupu) dokonałem gdy silnik funkcjonował prawidłowo, nie były one wymuszone awarią – jest to tzw. okresowy serwis, który przy podobnym bagażu przejechanych kilometrów wypada wykonać aby dalej cieszyć się bezawaryjną jazdą.

Podane w tekście ceny obowiązywały na przełomie stycznia i lutego 2017 i w przyszłości mogą ulec zmianie, także otrzymany w serwisie rabat jest kwestią indywidualną i może różnić się w zależności od miejsca dokonania zakupu jak i ilości zakupionych części.

Celowo nie podaję przy poszczególnych pozycjach kosztu robocizny – każdy mechanik będzie miał inną stawkę. Mój z racji obsługi wszystkich samochodów w rodzinie i pomocy przy pracy wziął za całą operację 800zł wykonując przy tym sporo dodatkowych czynności (czyszczenie wszystkich chłodnic, wymiana filtrów i płynów, przegląd okresowy i wiele innych drobnych rzeczy) . W wyborze właściwego mechanika polecam kierować się doświadczeniem w pracy z podobnymi silnikami, a nie najniższym możliwym kosztem usługi – jest tu dużo elementów, które łatwo zepsuć, wymiana niektórych części jest skomplikowana, a wyprowadzenie przez serwis na prostą nieudolnie naprawianego silnika może poważnie uszczuplić domowy budżet!

Odradzam także zakup elementów używanych, mimo kuszących cen nie wiadomo w jakim są stanie i ile wytrzymają!



Przepływomierz

Producent zaleca wymianę tego elementu co około 150 tys km, objawy to brak mocy i „zmulenie” przy ruszaniu. Wymiana banalnie prosta – wystarczy odkręcić dwie opaski i wypiąć wtyczkę. Diagnostyka – odpięcie wtyczki, przy prawidłowo działającym przepływomierzu zauważymy wyraźną zmianę pracy silnika.

Producent oryginału: Bosch
Cena poza serwisem: 350-500zł (przepływomierz do 3.5 jest tańszy)
Zamienniki: Brak doświadczeń
Informacje dodatkowe: Przepływomierze dla silników 3.5 oraz 4.4 różnią się średnicą obudowy i nie są zamienne. Samo urządzenie pomiarowe wygląda identycznie, ale nie mam pewności czy nie różni się parametrami (proszę o potwierdzenie lub obalenie tej tezy kogoś z większą wiedzą) :roll: . Nie da się kupić samego urządzenia pomiarowego. Dla wersji bez VANOSa przepływomierze różnią się wtyczką (okrągła zamiast podłużnej).

Czujnik położenia wałka rozrządu

Objawy – nieprawidłowa praca, brak mocy, gaśnięcie silnika po rozgrzaniu, na ostatni objaw u mnie doraźnie pomagało włączenie klimatyzacji (podnosi obroty i podtrzymuje pracę silnika). Wymiana wymaga wykręcenia jednej śrubki i wypięcia wtyczki pod plastikową osłoną silnika.

Umiejscowienie czujnika (żółta strzałka) i wtyczki (zielona strzałka):

Obrazek

Producent oryginału: Siemens/VDO
Cena poza serwisem: 450-490zł taka sama jak w ASO
Zamienniki: Nie działają prawidłowo, z dwóch zakupionych przez kolegę Delphi jeden od początku pokazywał błędne wartości, a drugi całkowicie padł po 2 tygodniach.
Informacje dodatkowe: Czujniki są zamienne stronami. Czasami wystarczy oczyszczenie obudowy elementu pomiarowego wchodzącego w blok silnika – jest metalowa i koroduje. Nowe czujniki mają obudowę plastikową.

Odma i separator oleju

Zalecana wymiana profilaktyczna pokrywy odmy wraz z przewodami, separator według producenta powinien być wymieniany co 2-3 zmiany oleju. Objawy – telepanie na zimnym, dymienie na niebiesko przy starcie, olej w kolektorze i wiele innych, odsyłam do wątków związanych bezpośrednio z tym elementem. Wymiana pokrywy umiejscowionej z tyłu kolektora jest uciążliwa ale możliwa do wykonania bez większej rozbiórki, dostęp ułatwia zdemontowanie obudów filtrów kabinowych. Do wymiany przewodów wymagane jest zdjęcie kolektora, do wymiany separatora rozbiórka silnika do poziomu rozrządu – opis w punkcie „rozrząd”. W moim egzemplarzu przewód w kolektorze był w całkowitej rozsypce, a drugi całkowicie zawalony i niedrożny. Przy wymianie uszkodzeniu uległ plastikowy króciec na separatorze w który wchodzi jeden z przewodów. Skutkowało to dostaniem się oleju do kolektora i bardzo obfitym dymieniem przy starcie.

Obrazek

Producent oryginału: Niezidentyfikowany, zakupu dokonałem w serwisie.
Zamienniki: Znajomy założył pokrywę z Intercars – każde dodanie gazu skutkuje głośnym „trąbieniem” odmy, wpływ na pracę silnika jest mi nieznany.

Uszczelki

W wyniku oddziaływania wysokiej temperatury wszystkie uszczelki na które natrafiałem przy rozbiórce silnika były w kiepskim stanie – nadkruszone, zdeformowane, w kilku miejscach przepuszczające olej. Jeżeli na silniku widać drobne wycieki to po dostaniu się do uszczelki zastaniecie ją w bardzo kiepskim stanie.
Duże, „typowe” uszczelki (misa olejowa, pokrywy zaworów, pokrywy rozrządu) są dostępne w ofercie firm Victor Reinz oraz Elring. Małe, oraz nietypowe (uszczelniacze śrub, pompy wody, elementów wewnątrz silnika) znalazłem tylko w ASO, ale ich ceny są przystępne (od złotówki do kilkudziesięciu złotych).

Lista wymienionych przeze mnie uszczelek:
Zestaw uszczelek pokrywy rozrządu 1 436 978
Uszczelka pokrywy rozrządu 1 741 127
Uszczelka pokrywy rozrządu 1 741 128
Uszczelka misy olejowej 1 742 109
Uszczelka misy olejowej 1 436 324
Uszczelka pompy wody 1 731 372
Uszczelniacz alternatora 7 507 996
Pierścień uszczelniający wału 1 275 466
2x Kołnierz elektrozaworu 1 435 023
Uszczelki pokryw zaworów 0 034 104, 0 034 105, 2x 1 733 969
+ uszczelki VANOS i wszystkie małe które były w zestawie regeneracyjnym

Rozrząd

Wbrew obiegowej opinii rozrząd na łańcuchu również ulega zużyciu i podlega wymianie. Różnica w długości starego i nowego łańcucha wynosiła w moim przypadku około 1,5 cm! Zużyciu ulegają także wykonane z plastiku ślizgi i napinacze, które z czasem kruszeją.

Aby dostać się do rozrządu należy rozebrać prawie cały przód komory silnika. Nie jest wymagane rozbieranie pasa przedniego. Dostęp do mechanizmu otrzymujemy po wymontowaniu chłodnicy wraz z wentylatorem, osprzętu z przodu silnika, pokryw zaworów obu banków oraz pokryw – górnej i dolnej - mechanizmu rozrządu. Mechanizm rozrządu pracuje w kąpieli olejowej, warto więc przed próbą dostania się do niego spuścić oliwę z silnika i odczekać aż spłyną resztki żeby nie uciapać wszystkiego wkoło. Uprzedzam – nie jest to czysta robota.

W moim wypadku do wymiany kwalifikowały się łańcuch główny i wszystkie jego ślizgi (górny w kształcie U i dwa boczne „banany” – lewy i prawy wyglądają zupełnie inaczej) oraz napinacz (oddziałuje na lewy ślizg). Pozostałe elementy czyli oba łańcuchy pomocnicze wraz z napinaczami (wyglądają jak H obrócone o 90 stopni) oraz łańcuch pompy oleju nie wykazywały śladów zużycia. Przy okazji sprawdziłem mocowanie pompy oleju – jest to bolączka silnika M60, ale na forach straszy się nią także posiadaczy M62. U mnie wszystko było OK, ale jak już dociera się do tego etapu nie zaszkodzi sprawdzić. Dodatkowo zadecydowałem o regeneracji układu VANOS (opis poniżej).

Koszt kwalifikujących się do wymiany elementów rozrządu wraz ze wszystkimi uszczelkami niezbędnymi do ponownego złożenia silnika, paskami osprzętu i separatorem (pokrywę odmy z przewodami zakupiłem 1,5 miesiąca wcześniej) wyniósł w ASO 3300 zł po rabacie. Przy zakupie złożyłem zapytanie o ofertę cenową i otrzymałem upust o blisko 600 złotych. Części były u mnie w 2 dni po złożeniu zamówienia.

Producent oryginału: SWAG
Zamienniki: Widziałem kilku różnych producentów w okazyjnych cenach, ale nie chciałbym z nimi eksperymentować.
Cena poza serwisem: podstawowy zestaw rozrządu (łańcuch główny i ślizgi z napinaczem) można dostać już za 1200 zł, zestaw rozszerzony o uszczelki miski i pokryw oraz łańcuchy pomocnicze z napinaczami to koszt 2400 zł.
Informacje dodatkowe: Do przeprowadzenia wymiany rozrządu potrzebny jest specjalny zestaw blokad, absolutnie odradzam wykonywanie wymiany wyłącznie z zaznaczaniem położenia elementów markerem lub korektorem. Ceny zestawu blokad od około 350 zł za noname do 1000 za markowe.

Pod łańcuchem pomocniczym po prawej stronie silnika (stojąc twarzą do mechanizmu rozrządu) znajdziemy opisywany wcześniej separator oleju.

Obrazek


VANOS

Stałym problemem silników TU jest hałasujący po nagrzaniu silnika mechanizm VANOS. Samo stukanie/cykanie/żegotanie nie oznacza jednak niesprawności tego układu. U mnie pomimo dużego przebiegu i stukania słyszalnego zarówno na zewnątrz jak i w środku (było jednak znacznie cichsze niż to co można znaleźć na youtube) mechanizm funkcjonował (odczuwalna była zmiana charakterystyki przy przekraczaniu granicy 3000-3200 obrotów). Mimo to zadecydowałem o regeneracji układu, aby później nie musieć do niego wracać. Można także zakupić całkowicie nowy układ w serwisie, jednak jego cena (ponad 2700 zł za sztukę – potrzebne są 2) skutecznie odstrasza.

Obrazek

Do regeneracji potrzebne są takie oto 4 uszczelki (po dwie na każdy bank):

Obrazek

W zestawie regeneracyjnym często znajduje się także komplet małych uszczelek, nie są one jednak wykorzystywane przy samym układzie VANOS (dwie idą do napinaczy łańcuchów pomocniczych, 4 na śruby plastikowych pokryw świec, a 2 ostatnie na krańce wtórnego przewodu powietrza). Do wymiany potrzebne są także narzędzia: „wytrychy” do wyciągnięcia starych i włożenia nowych uszczelek, a także praska do zagniecenia układu w celu odpowiedniego ich ułożenia oraz zniwelowania luzu. Wszystkie niezbędne elementy można dostać chociażby na stronie beisansystems, jest tam również opis krok po kroku jak dostać się do układu oraz jak przeprowadzić regenerację.

Kupiłem zestaw uszczelek od Beisana, ale nie został on wykorzystany, zużyłem tylko małe uszczelki nie służące do regeneracji.
Osobiście nie polecam bawić się w to samemu tylko oddać swoje VANOSy w ręce specjalistów. Ja skorzystałem z usług firmy Mehenker z Rzeszowa. Polecam ich za profesjonalne podejście, wiedzę w tym zakresie i szybką obsługę. Na zregenerowane części udzielają dwuletniej gwarancji, po zamontowaniu układu w samochodzie – upragniona cisza. Regenerują na własnych uszczelkach, jedyne co trzeba zrobić to wysłać do nich oba moduły VANOSa. W ofercie mają również kompletne zestawy rozrządu w dobrych cenach.

Koszt regeneracji: 600zł za oba banki + wysyłka do nich, gotowego VANOSa miałem u siebie już następnego dnia.



Zapraszam do dyskusji, dzielenia się swoimi doświadczeniami i wskazania błędów które ewentualnie mogłem popełnić – było tego naprawdę sporo więc mogłem coś przekręcić lub pominąć :roll: . Zachęcam także do zadawania pytań. :cool:


Nie biorę odpowiedzialności za różnice między podanymi cenami, a kwotą jaką przyjdzie zapłacić osobie, która podejmie się podobnego serwisu. Ceny w sklepach i serwisie mogą z czasem ulec zmianie, a wartość rabatu jest ustalana indywidualnie.
Nie biorę również odpowiedzialności za nieudane naprawy i szkody powstałe w wyniku podjęcia próby serwisu przez użytkownika lub mechanika bez doświadczenia wyłącznie na podstawie powyższego opisu.
Avatar użytkownika
Jaxob
 
Posty: 82
Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:39
Lokalizacja: Sandomierz/Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 540iA '00

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez Seba_e38 » 16 lut 2017, o 01:37

Świetny opis! dobra robota :thup: jestem przed montażem gazu w m62 wiec kolektor tak czy inaczej bedzie wyjety to i odmę ze wszystkimi uszczelkami i rurakmi wymienie.

Jaxob Czy na przepływce też jest data produkcji?

Pozdro
Seba_e38
 
Posty: 43
Dołączył(a): 13 lut 2012, o 21:44
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: e38 730i, e39 540i

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez winmediacenter » 16 lut 2017, o 08:39

Jaxob napisał(a):


Przepływomierz

Przepływomierze dla silników 3.5 oraz 4.4 różnią się średnicą obudowy i nie są zamienne. Samo urządzenie pomiarowe wygląda identycznie, ale nie mam pewności czy nie różni się parametrami



Nie różnią się numer części jest taki sam. :)

Poważna robota też mam to za sobą ale dodam od siebie jeszcze że warto wymienić też zawory zwrotne elektrozaworów VANOS Objawy: utrata ciśnienia oleju po dłuższym postoju i typowy dla TU grzechot na zimnym przy odpalaniu.

11121706921 - 2 sztuki

oraz uszczelki pod obudową elektrozaworów
11361705578 - 1 sztuka
11361705579 - 1 sztuka

W moim przypadku wymienione też zostały plastikowe nakładki ślizgów
11311435028 - 4 sztuki

Ceny na litwie nie są zbyt wygórowane jak na oryginalne części.

Jak sobie coś jeszcze przypomnę to dodam.

A i co do blokad warto wypożyczyć - ja płaciłem 100zł za 5 dni roboczych. To starczy na kilka rozrządów :P
Avatar użytkownika
winmediacenter
 
Posty: 122
Dołączył(a): 29 kwi 2016, o 12:19
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 740i M62TUB44

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez Jaxob » 16 lut 2017, o 12:22

Seba_e38 napisał(a):Czy na przepływce też jest data produkcji?


Akurat na przepływomierzu nie znalazłem daty produkcji. Jak chcesz go sprawdzić to wypnij wtyczkę na włączonym silniku, jak nic się nie stanie to znaczy że nie trybi. W razie czego można próbować go przeczyścić (samo urządzenie pomiarowe jak i siatkę na wlocie) czasem zabrudzenie może dać podobny objaw do niesprawności.

winmediacenter napisał(a):Nie różnią się numer części jest taki sam. :)


Tak przypuszczałem że jedyna różnica będzie w średnicy. Nie byłem pewien bo numery urządzenia (nie całej tuby) różniły się miedzy tym co miałem, a tym co przyszedł - najpewniej miała miejsce zmiana numeracji po drodze.

winmediacenter napisał(a):dodam od siebie jeszcze...


Dzięki za uzupełnienie, im więcej takich informacji tym lepiej :thup:
Avatar użytkownika
Jaxob
 
Posty: 82
Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:39
Lokalizacja: Sandomierz/Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 540iA '00

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez winmediacenter » 16 lut 2017, o 13:50

VANOSY Regenerowałeś w firmie MEHENKER?
Avatar użytkownika
winmediacenter
 
Posty: 122
Dołączył(a): 29 kwi 2016, o 12:19
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 740i M62TUB44

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez Drakula523 » 16 lut 2017, o 13:51

Poradnik konkretny! Jeżeli łańcuch był rozciagniety o 1.5 cm to nie dawał o sobie znać ?
Drakula523
 
Posty: 85
Dołączył(a): 20 paź 2016, o 19:33
Lokalizacja: Włocławek
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: BMW E39 523i

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez Jaxob » 16 lut 2017, o 14:42

winmediacenter napisał(a):VANOSY Regenerowałeś w firmie MEHENKER?


Tak, zrobili szybko, wyjaśnili dokładnie co i jak. Po zamontowaniu cykanie bardzo delikatne, słyszalne dopiero po otworzeniu maski i stanięciu koło silnika, wyczuwalnych palcami wibracji na pokrywach zaworów brak.


Drakula523 napisał(a):Jeżeli łańcuch był rozciagniety o 1.5 cm to nie dawał o sobie znać ?


Sam byłem w szoku. Dało się nim poruszać na zębatce na boki, ale sprawdziliśmy na starym napinaczu jego zakres ruchu - jest naprawdę spory więc śmiało mógł to niwelować. Jest też szansa, że nowy łańcuch jest minimalnie krótszy od tego z pierwszego montażu, wtedy wyciągnięcie byłoby mniejsze. :dunno:

Ogólnie dziwna akcja z tym łańcuchem - w poprzedniku był podwójny, do "eSki" też dali podwójny, a tu... takie wąziutkie cóś :blee:

Edit: Jak ktoś znajdzie dokładną co do milimetra długość łańcucha głównego to wtedy rozetnę swój i zobaczymy ile faktycznie wynosi wyciągnięcie. Wartość którą podałem wyżej określiliśmy przykładając do siebie oba łańcuchy i mierząc suwmiarką, więc pomiar nie do końca miarodajny :oops:
Avatar użytkownika
Jaxob
 
Posty: 82
Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:39
Lokalizacja: Sandomierz/Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 540iA '00

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez sylwekk » 16 lut 2017, o 16:21

Bardzo fajne zestawienie. Dobre podejście do tematu. :)
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6109
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez jarogmur » 12 mar 2018, o 18:35

Jacob szacunek.
PS powoli zbieram się na parę wymian m.in. odmy, mógłbyś mi podesłać (może być na PW) zestawienie kompletnej odmy z rurkami i innymi potrzebnymi elementami? Trochę gubię się w tym RealOem

Wysłane z P9 lite
Pozdrawiam Jaro
ex e39 540i 6b
ex e39 525i
ex e38 735iA
ex e39 540iA
Avatar użytkownika
jarogmur
 
Posty: 177
Dołączył(a): 17 mar 2013, o 16:40
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: e38 740iA 99'

Re: Serwis M62 z dużym przebiegiem - porady i ceny

Postprzez brobmw » 12 mar 2018, o 19:12

Kolektor aut i :

1 705 301 X1

7 501 563 X1

1 729 782 X1

1 729 727 X1

1 433 328 X4

Opcjonalnie 1 736 648 X10
Jaro dla Ciebie wszystko...
Avatar użytkownika
brobmw
 
Posty: 582
Dołączył(a): 5 kwi 2014, o 20:46
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: e39 540iA 2003r.

Następna strona

Powrót do Silnik / napęd

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość