Za namową kolegów postanowiłem stworzyć wątek, w którym dokładnie opiszę dużą operację serwisową którą wykonałem w swoim samochodzie z przebiegiem 300 000 km i która zapewne czeka niejednego użytkownika tej jednostki. Opis powstał na bazie własnych doświadczeń i dotyczy silnika M62B44 TU oraz w paru miejscach krótkich doświadczeń znajomego z jednostką o pojemności 3.5l również wyposażoną w układ VANOS. Należy wziąć poprawkę że zakres prac może różnić się w zależności od stanu konkretnego samochodu, jego traktowania przez poprzednich właścicieli czy też wcześniej dokonanych napraw. Przy poszukiwaniu części polecam skorzystać ze strony Realoem i z użyciem końcówki VINu znaleźć numery elementów właściwe dla posiadanego pojazdu.
Mój egzemplarz był w dobrej kondycji, mam pewność odnośnie jego historii serwisowej i przebiegu. Zdecydowana większość wymontowanych przeze mnie elementów była oryginalna (daty zbieżne z datą produkcji samochodu) co świadczy o wytrzymałości jednostki przy właściwym traktowaniu. Wymiany elementów (poza separatorem, do którego uszkodzenia sam się przyczyniłem, oraz przepływomierzem i czujnikami wałków rozrządów które nie działały w momencie zakupu) dokonałem gdy silnik funkcjonował prawidłowo, nie były one wymuszone awarią – jest to tzw. okresowy serwis, który przy podobnym bagażu przejechanych kilometrów wypada wykonać aby dalej cieszyć się bezawaryjną jazdą.
Podane w tekście ceny obowiązywały na przełomie stycznia i lutego 2017 i w przyszłości mogą ulec zmianie, także otrzymany w serwisie rabat jest kwestią indywidualną i może różnić się w zależności od miejsca dokonania zakupu jak i ilości zakupionych części.
Celowo nie podaję przy poszczególnych pozycjach kosztu robocizny – każdy mechanik będzie miał inną stawkę. Mój z racji obsługi wszystkich samochodów w rodzinie i pomocy przy pracy wziął za całą operację 800zł wykonując przy tym sporo dodatkowych czynności (czyszczenie wszystkich chłodnic, wymiana filtrów i płynów, przegląd okresowy i wiele innych drobnych rzeczy) . W wyborze właściwego mechanika polecam kierować się doświadczeniem w pracy z podobnymi silnikami, a nie najniższym możliwym kosztem usługi – jest tu dużo elementów, które łatwo zepsuć, wymiana niektórych części jest skomplikowana, a wyprowadzenie przez serwis na prostą nieudolnie naprawianego silnika może poważnie uszczuplić domowy budżet!
Odradzam także zakup elementów używanych, mimo kuszących cen nie wiadomo w jakim są stanie i ile wytrzymają!
Przepływomierz
Producent zaleca wymianę tego elementu co około 150 tys km, objawy to brak mocy i „zmulenie” przy ruszaniu. Wymiana banalnie prosta – wystarczy odkręcić dwie opaski i wypiąć wtyczkę. Diagnostyka – odpięcie wtyczki, przy prawidłowo działającym przepływomierzu zauważymy wyraźną zmianę pracy silnika.
Producent oryginału: Bosch
Cena poza serwisem: 350-500zł (przepływomierz do 3.5 jest tańszy)
Zamienniki: Brak doświadczeń
Informacje dodatkowe: Przepływomierze dla silników 3.5 oraz 4.4 różnią się średnicą obudowy i nie są zamienne. Samo urządzenie pomiarowe wygląda identycznie, ale nie mam pewności czy nie różni się parametrami (proszę o potwierdzenie lub obalenie tej tezy kogoś z większą wiedzą)

Czujnik położenia wałka rozrządu
Objawy – nieprawidłowa praca, brak mocy, gaśnięcie silnika po rozgrzaniu, na ostatni objaw u mnie doraźnie pomagało włączenie klimatyzacji (podnosi obroty i podtrzymuje pracę silnika). Wymiana wymaga wykręcenia jednej śrubki i wypięcia wtyczki pod plastikową osłoną silnika.
Umiejscowienie czujnika (żółta strzałka) i wtyczki (zielona strzałka):

Producent oryginału: Siemens/VDO
Cena poza serwisem: 450-490zł taka sama jak w ASO
Zamienniki: Nie działają prawidłowo, z dwóch zakupionych przez kolegę Delphi jeden od początku pokazywał błędne wartości, a drugi całkowicie padł po 2 tygodniach.
Informacje dodatkowe: Czujniki są zamienne stronami. Czasami wystarczy oczyszczenie obudowy elementu pomiarowego wchodzącego w blok silnika – jest metalowa i koroduje. Nowe czujniki mają obudowę plastikową.
Odma i separator oleju
Zalecana wymiana profilaktyczna pokrywy odmy wraz z przewodami, separator według producenta powinien być wymieniany co 2-3 zmiany oleju. Objawy – telepanie na zimnym, dymienie na niebiesko przy starcie, olej w kolektorze i wiele innych, odsyłam do wątków związanych bezpośrednio z tym elementem. Wymiana pokrywy umiejscowionej z tyłu kolektora jest uciążliwa ale możliwa do wykonania bez większej rozbiórki, dostęp ułatwia zdemontowanie obudów filtrów kabinowych. Do wymiany przewodów wymagane jest zdjęcie kolektora, do wymiany separatora rozbiórka silnika do poziomu rozrządu – opis w punkcie „rozrząd”. W moim egzemplarzu przewód w kolektorze był w całkowitej rozsypce, a drugi całkowicie zawalony i niedrożny. Przy wymianie uszkodzeniu uległ plastikowy króciec na separatorze w który wchodzi jeden z przewodów. Skutkowało to dostaniem się oleju do kolektora i bardzo obfitym dymieniem przy starcie.

Producent oryginału: Niezidentyfikowany, zakupu dokonałem w serwisie.
Zamienniki: Znajomy założył pokrywę z Intercars – każde dodanie gazu skutkuje głośnym „trąbieniem” odmy, wpływ na pracę silnika jest mi nieznany.
Uszczelki
W wyniku oddziaływania wysokiej temperatury wszystkie uszczelki na które natrafiałem przy rozbiórce silnika były w kiepskim stanie – nadkruszone, zdeformowane, w kilku miejscach przepuszczające olej. Jeżeli na silniku widać drobne wycieki to po dostaniu się do uszczelki zastaniecie ją w bardzo kiepskim stanie.
Duże, „typowe” uszczelki (misa olejowa, pokrywy zaworów, pokrywy rozrządu) są dostępne w ofercie firm Victor Reinz oraz Elring. Małe, oraz nietypowe (uszczelniacze śrub, pompy wody, elementów wewnątrz silnika) znalazłem tylko w ASO, ale ich ceny są przystępne (od złotówki do kilkudziesięciu złotych).
Lista wymienionych przeze mnie uszczelek:
Zestaw uszczelek pokrywy rozrządu 1 436 978
Uszczelka pokrywy rozrządu 1 741 127
Uszczelka pokrywy rozrządu 1 741 128
Uszczelka misy olejowej 1 742 109
Uszczelka misy olejowej 1 436 324
Uszczelka pompy wody 1 731 372
Uszczelniacz alternatora 7 507 996
Pierścień uszczelniający wału 1 275 466
2x Kołnierz elektrozaworu 1 435 023
Uszczelki pokryw zaworów 0 034 104, 0 034 105, 2x 1 733 969
+ uszczelki VANOS i wszystkie małe które były w zestawie regeneracyjnym
Rozrząd
Wbrew obiegowej opinii rozrząd na łańcuchu również ulega zużyciu i podlega wymianie. Różnica w długości starego i nowego łańcucha wynosiła w moim przypadku około 1,5 cm! Zużyciu ulegają także wykonane z plastiku ślizgi i napinacze, które z czasem kruszeją.
Aby dostać się do rozrządu należy rozebrać prawie cały przód komory silnika. Nie jest wymagane rozbieranie pasa przedniego. Dostęp do mechanizmu otrzymujemy po wymontowaniu chłodnicy wraz z wentylatorem, osprzętu z przodu silnika, pokryw zaworów obu banków oraz pokryw – górnej i dolnej - mechanizmu rozrządu. Mechanizm rozrządu pracuje w kąpieli olejowej, warto więc przed próbą dostania się do niego spuścić oliwę z silnika i odczekać aż spłyną resztki żeby nie uciapać wszystkiego wkoło. Uprzedzam – nie jest to czysta robota.
W moim wypadku do wymiany kwalifikowały się łańcuch główny i wszystkie jego ślizgi (górny w kształcie U i dwa boczne „banany” – lewy i prawy wyglądają zupełnie inaczej) oraz napinacz (oddziałuje na lewy ślizg). Pozostałe elementy czyli oba łańcuchy pomocnicze wraz z napinaczami (wyglądają jak H obrócone o 90 stopni) oraz łańcuch pompy oleju nie wykazywały śladów zużycia. Przy okazji sprawdziłem mocowanie pompy oleju – jest to bolączka silnika M60, ale na forach straszy się nią także posiadaczy M62. U mnie wszystko było OK, ale jak już dociera się do tego etapu nie zaszkodzi sprawdzić. Dodatkowo zadecydowałem o regeneracji układu VANOS (opis poniżej).
Koszt kwalifikujących się do wymiany elementów rozrządu wraz ze wszystkimi uszczelkami niezbędnymi do ponownego złożenia silnika, paskami osprzętu i separatorem (pokrywę odmy z przewodami zakupiłem 1,5 miesiąca wcześniej) wyniósł w ASO 3300 zł po rabacie. Przy zakupie złożyłem zapytanie o ofertę cenową i otrzymałem upust o blisko 600 złotych. Części były u mnie w 2 dni po złożeniu zamówienia.
Producent oryginału: SWAG
Zamienniki: Widziałem kilku różnych producentów w okazyjnych cenach, ale nie chciałbym z nimi eksperymentować.
Cena poza serwisem: podstawowy zestaw rozrządu (łańcuch główny i ślizgi z napinaczem) można dostać już za 1200 zł, zestaw rozszerzony o uszczelki miski i pokryw oraz łańcuchy pomocnicze z napinaczami to koszt 2400 zł.
Informacje dodatkowe: Do przeprowadzenia wymiany rozrządu potrzebny jest specjalny zestaw blokad, absolutnie odradzam wykonywanie wymiany wyłącznie z zaznaczaniem położenia elementów markerem lub korektorem. Ceny zestawu blokad od około 350 zł za noname do 1000 za markowe.
Pod łańcuchem pomocniczym po prawej stronie silnika (stojąc twarzą do mechanizmu rozrządu) znajdziemy opisywany wcześniej separator oleju.

VANOS
Stałym problemem silników TU jest hałasujący po nagrzaniu silnika mechanizm VANOS. Samo stukanie/cykanie/żegotanie nie oznacza jednak niesprawności tego układu. U mnie pomimo dużego przebiegu i stukania słyszalnego zarówno na zewnątrz jak i w środku (było jednak znacznie cichsze niż to co można znaleźć na youtube) mechanizm funkcjonował (odczuwalna była zmiana charakterystyki przy przekraczaniu granicy 3000-3200 obrotów). Mimo to zadecydowałem o regeneracji układu, aby później nie musieć do niego wracać. Można także zakupić całkowicie nowy układ w serwisie, jednak jego cena (ponad 2700 zł za sztukę – potrzebne są 2) skutecznie odstrasza.

Do regeneracji potrzebne są takie oto 4 uszczelki (po dwie na każdy bank):

W zestawie regeneracyjnym często znajduje się także komplet małych uszczelek, nie są one jednak wykorzystywane przy samym układzie VANOS (dwie idą do napinaczy łańcuchów pomocniczych, 4 na śruby plastikowych pokryw świec, a 2 ostatnie na krańce wtórnego przewodu powietrza). Do wymiany potrzebne są także narzędzia: „wytrychy” do wyciągnięcia starych i włożenia nowych uszczelek, a także praska do zagniecenia układu w celu odpowiedniego ich ułożenia oraz zniwelowania luzu. Wszystkie niezbędne elementy można dostać chociażby na stronie beisansystems, jest tam również opis krok po kroku jak dostać się do układu oraz jak przeprowadzić regenerację.
Kupiłem zestaw uszczelek od Beisana, ale nie został on wykorzystany, zużyłem tylko małe uszczelki nie służące do regeneracji.
Osobiście nie polecam bawić się w to samemu tylko oddać swoje VANOSy w ręce specjalistów. Ja skorzystałem z usług firmy Mehenker z Rzeszowa. Polecam ich za profesjonalne podejście, wiedzę w tym zakresie i szybką obsługę. Na zregenerowane części udzielają dwuletniej gwarancji, po zamontowaniu układu w samochodzie – upragniona cisza. Regenerują na własnych uszczelkach, jedyne co trzeba zrobić to wysłać do nich oba moduły VANOSa. W ofercie mają również kompletne zestawy rozrządu w dobrych cenach.
Koszt regeneracji: 600zł za oba banki + wysyłka do nich, gotowego VANOSa miałem u siebie już następnego dnia.
Zapraszam do dyskusji, dzielenia się swoimi doświadczeniami i wskazania błędów które ewentualnie mogłem popełnić – było tego naprawdę sporo więc mogłem coś przekręcić lub pominąć


Nie biorę odpowiedzialności za różnice między podanymi cenami, a kwotą jaką przyjdzie zapłacić osobie, która podejmie się podobnego serwisu. Ceny w sklepach i serwisie mogą z czasem ulec zmianie, a wartość rabatu jest ustalana indywidualnie.
Nie biorę również odpowiedzialności za nieudane naprawy i szkody powstałe w wyniku podjęcia próby serwisu przez użytkownika lub mechanika bez doświadczenia wyłącznie na podstawie powyższego opisu.