dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Awatar użytkownika
marecki530
Posty: 92
Rejestracja: 30 sie 2012, o 23:00
Moje auto: bmw e39 530D touring
Lokalizacja: okolice Konina

dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: marecki530 » 25 gru 2013, o 14:38

witam!...kolejna z moich zachcianek została zrealizowana...poniżej macie małą instrukcję dzięki której możecie doposażyć e39 i chyba e38 tez w kierownicę z łopatkami do zmiany biegów ...pod warunkiem że macie skrzynię automatyczną ;)
potrzebne nam będzie
1.kierownica z łopatkami
Obrazek

2.taśma poliftowa z dodatkową kostka do wpięcia grzania bądź tak jak w tym wypadku do łopatek zmiany biegów
na zdjęciu zaznaczyłem od góry i od spodu miejsca gdzie będziemy wpinać 2 pinowe wtyczki

Obrazek
Obrazek

1.odpinamy akumulator ...najpierw demontujemy naszą starą kierownicę ( zdejmujemy poduszkę,odkręcamy śrubę 16 i wypinamy wtyczki od taśmy)
2. demontujemy starą taśmę kierownicy żeby to zrobić zdejmujemy plastiki osłaniające kolumnę kierownicy..ten od dołu plastik jest wpinany w górny plastik...znowu ten górny przymocowany jest na mała śrubkę od góry...odpinamy wtyczki od taśmy następnie odkręcamy trzy śrubki gwiazdki za pomocą których taśma jest przymocowana.....taśmę razem z manetkami do wycieraczek,kierunkowskazów oraz elektrycznej regulacji kierownicy mamy już w rękach..
3.wyjmujemy manetki ( mocowane są na zatrzaski) ze starej taśmy i wkładamy je do taśmy nowej taśmy
4.teraz sprawa wtyczki do gniazda 2 pinowego od spodu taśmy..ja nie miałem oryginalnej wtyczki wpinanej od spodu taśmy więc wykorzystałem wtyczkę 3 pinową....miejsce we wtyczce na 3 pin poprostu zeszlifowałem pilnikeim i powstała wtedy wtyczka 2 pinowa ..a wykorzystałem taką wtyczkę jak na zdjęciu poniżej
Obrazek
5.potrzebujemy teraz najlepiej 1,5m przewodu 2 żyłowego...jeden z końca przewodów musi być zarobiony właśnie ta 2 pinową wtyczką...
6.zabieramy się za montaż nowej taśmy i wpięcie w nią manetek do spryskiwaczy itd.
7.następnie od spodu taśmy wpinamy naszą wtyczkę przerobioną z przewodem który układamy wzdłuż kolumny kierowniczej ( trzeba mieć na uwadzę,żeby było w miarę luźno bo przecież jest jeszcze regulacja kolumny)...następnie uciekamy z przewodem w kierunku tunelu i dźwigni zmiany biegów....( oczywiście wcześniej niektóre elementy demontujemy sobie obok dźwigni żeby mieć dostęp do fioletowej kostki)
8.jak już mamy dwa kabelki obok wybieraka zmiany biegów to szukamy teraz tej fioletowej kostki w której znajdują się dwa środkowego przewody odpowiedzialne za biegi w tiptronicu..tak wygląda ta kostka
Obrazek
9.kostka znajduje sie obok wybieraka zmiany biegów troszke głebiej po prawej stronie...jest tam trudny dostęp...kostkę rozpinamy i dolutowujemy nasz przeprowadzony wcześniej przewód 2 żyłowy do środkowych kabelków w kostce...jeden do chyba niebieskiego a drugi chyba do czarnego.....nie pamiętam kolorów ale musza to być dwa kabelki środkowe w kostce fioletowej...
10.jak już mamy wszystko polutowane zabieramy się za składanie plastików tunelu plastików kolumny kierowniczej i przykręcenie kierownicy narazie bez poduszki....podpinamy akumulator i sprawdzamy czy wszystko działa ( może być tak jak było u mnie że minusowa łopatka zwiększała biegi a plusowa zmniejszała)
11.wtedy zamieniamy miejscami piny we wtyczce od łopatek .... i musi wszystko działać poprawnie...
12.podpinamy poduszkę i zakładamy ją.....INPĄ kasujemy bład poduszki i jedziemy na jazdę próbną
...zmiana biegów łopatkami odbywa gdy przełaczymy dzwignię na tiptronica chyba tryb S....w położeniu D nie można zmieniać biegów
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Sylwek7
Site Admin
Posty: 2324
Rejestracja: 15 kwie 2011, o 22:32
Moje auto: 2X Citron + FJR1300

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: Sylwek7 » 25 gru 2013, o 14:43

Temat łopatek znany, ale w zasadzie nigdy nie był tak opisany z fotorelecją :) Brawo!

Ja w swojej E38 dołożyłem do kierownicy oryginalnej łopatki z Audi TT i podobnie wyprowadziłem przewody. Z tym ze w taśmę przedliftową udało się wpleść drugą z przewodami.

Także były w jednym samochodzie trzy kiery. Letnia półdrewniana, zimowa grzana i testowa z łopatkami ;)

Jeszcze raz gratki za starania i fotorelację :thup:
Pijcie wodę a nie piwo - będzie więcej na paliwo ;D

Wysłane z mojej FJR w trakcie jazdy ;)

Awatar użytkownika
Mr.Jones
Site Admin
Posty: 2228
Rejestracja: 17 gru 2011, o 21:33
Moje auto: 730D 2001
Lokalizacja: Świdnica - Wroclaw

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: Mr.Jones » 25 gru 2013, o 17:02

relacja zacna :thup:
jednak same łopatki szybko sie nudzą :( ...
w eresie jesli uzywam to w sumie tylko jako kickdown przed wyprzedzaniem :)
ale fajnie mieć ;D

Awatar użytkownika
Andrzej Mad Max
Posty: 368
Rejestracja: 19 kwie 2011, o 12:55
Moje auto: e38 740iL '97 Shadow
Lokalizacja: Białystok

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: Andrzej Mad Max » 26 gru 2013, o 14:49

ja mam łopatki... w garderobie i w garage :thup: :D :D :D

Awatar użytkownika
hektorek106
Posty: 1016
Rejestracja: 4 lis 2012, o 20:55
Moje auto: bmw e38 740ia 94r

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: hektorek106 » 22 lis 2014, o 22:41

Pytam z ciekawości czy do wersji przed-lift można dołożyć łopatki i to jeszcze do skrzyni bez steptronika albo chociaż by załączał tryb-S? ;D

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6127
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: sylwekk » 22 lis 2014, o 22:44

Łopatki są takim swoistym zwieńczeniem steptronica. Oczywiście da się zrobić. A przełączanie trybu pracy skrzyni łopatkami? Można, ale po co?
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
hektorek106
Posty: 1016
Rejestracja: 4 lis 2012, o 20:55
Moje auto: bmw e38 740ia 94r

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: hektorek106 » 22 lis 2014, o 23:19

Wrzucał bym biegi 4-3-2 :) Sylwek czyli przy taśmie są jeszcze jakieś wolne ścieżki do wykorzystania?czy to idzie po can bus?Przy kierownicy 4-ro ramiennej miałem np. włączanie obiegu zamkniętego a jak zmieniłem na serducho to juz tego nie ma

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6127
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: sylwekk » 23 lis 2014, o 11:39

Nie ma wolnych ścieżek. Można użyć taśmy od wersji z podgrzewaniem.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 27
Rejestracja: 9 lis 2014, o 21:01
Moje auto: e38 730dA '01 Indiv.

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: tata_jerzyka » 24 lis 2014, o 21:57

A czy jest opcja dołożenia samych łopatek do serducha M-Pak?
- mamo, mamo, dlaczego ci ludzie klękają?
- bo to jedzie BMW e38 synku...

Awatar użytkownika
Bartos
Posty: 2557
Rejestracja: 20 gru 2012, o 10:23
Moje auto: E38 730d
Lokalizacja: Leżajsk

Re: dołożenie kierownicy z łopatkami zmiany biegów e39 e38

Post autor: Bartos » 25 lis 2014, o 15:09

Obrazek

ODPOWIEDZ