Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Awatar użytkownika
tomtom1994
Posty: 108
Rejestracja: 19 cze 2015, o 18:43
Moje auto: E39
Lokalizacja: Częstochowa / Warszawa

Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: tomtom1994 » 3 cze 2016, o 09:51

Cała historia zaczyna się na początku listopada 2015 roku. Dorwałem wówczas do swojej E39 boczki, fabrycznie obszyte skórą (całe). Problem w tym, że była to wersja angielska i w boczku pasażera było już wycięcie na przycisk pamięci. Niby mógłbym założyć sam przycisk i o sprawie zapomnieć. Jednak tomtom nie lubi gdy jest coś co nie działa... Zaczęło się więc kombinowanie. Jako, że i tak planowałem wybebeszyć auto, nic nie stało na przeszkodzie by dorzucić kolejną pozycję do "To do list".
Początkowo myślałem że będzie to spora rzeźba, zagłębiając się w temat okazało się, że wcale nie :P

Poradnik opisuje montaż pamięci w E39 po liftingu, z manualnymi fotelami. Jeśli posiadamy już elektryczne fotele z pamięcią kierowcy to będzie taniej, łatwiej i szybciej.
Poradnik opracowany przy niezrównanej pomocy i ogromnej wiedzy naszego Admina sylwekk :bow: :bow: :wave:

Potrzebne rzeczy:
- elektryczne fotele
- stelaż wraz z wiązką lub cały fotel elektryczny kierowcy na podmianę silników, może być z anglika
- 2x przycisk pamięci
- trochę kabli i pinów
- sterownik fotela kierowcy - anglik, wraz z wtyczką

W przypadku manualnych foteli, musimy podłączyć + i masę by elektryczna regulacja działała i wtedy możemy przejść dalej.

Cała zabawa polega na przerobieniu fotela pasażera. Można oczywiście kupić cały fotel z anglika i przełożyć tylko swoją tapicerkę by mata zajętości działała, tutaj opisany został sposób trudniejszy.
Trzeba wymienić silniczki i wiązkę elektryczną, a także moduł sterujący. Moduł wygląda tak:
Obrazek

Jeśli masz fotel z anglika ten etap możesz pominąć. Widzimy się przy montażu instalacji w aucie.

W moim przypadku kupiłem zestaw foteli komfort z masażami, wersja europejska. Do tego dokupiłem stelaż fotela kierowcy w wersji europejskiej - dla silniczków, wiązkę fotela - dla wtyczek i moduł sterowania z anglika.
Fotel kierowcy służył jako wzorzec, gdyż docelowo mamy mieć dwa fotele które są swoim lustrzanym odbiciem (nie licząc kabli od regulacji kolumny kierowniczej).
Wystawiamy stołki gdzieś gdzie mamy trochę miejsca, należy liczyć się z obracaniem fotela na wszystkie strony.
Zdejmujemy plastiki, osłony i tapicerkę wraz z gąbką.
Tapicerki z fotela kierowcy nie trzeba zdejmować.
Ucinamy złącze modułu sterującego pasażera, nie będzie nam już potrzebne. Każdy silniczek miał dwa kable. Teraz musi mieć trzy. Jeden (najcieńszy) to sygnał z modułu głównego, dwa pozostałe to zasilanie. By nie rozpruwać całej wiązki ucinamy starą wtyczkę od silniczka i do kabli które są już w wiązce lutujemy dwa grubsze z nowej wtyczki. Następnie kable na dole fotela wlutowujemy w + i masę. Ważne żeby nie pomylić kabli i nie wlutować + z silniczka do masy.
Jeden po drugim przekładamy silniczki i przerabiamy dla nich instalację wzorując się na fotelu kierowcy.

Lekko inaczej wygląda sprawa silniczka łamanego oparcia. Ma on osobny przełącznik. Najlepiej popatrzyć na fotel kierowcy i zrobić analogicznie.

Przekładamy silniczki, wiązkę i moduł, składamy fotel i wracamy z nim do auta. Podłączamy i sprawdzamy czy działa elektryka.


Podłączanie instalacji w aucie

Przycisk pamięci:
Podłącza się go do modułu drzwi, do 18-pinowego złącza jeden po stronie kierowcy (przełącznik szyb), drugi po stronie pasażera (moduł drzwi pasażera), wg poniższego wykazu:

pin 1 przełącznika >>>> pin 13 modułu,
pin 2 przełącznika >>>> pin 5 modułu,
pin 3 przełącznika >>>> pin 2 modułu,
pin 4 przełącznika >>>> pin 18 modułu,
pin 5 przełącznika >>>> masa
pin 6 przełącznika >>>> pin 14 modułu.

Przy okazji sprawdzamy, czy do pinu 11 modułu drzwi dochodzi P-Bus - kolor niebieski z czerwonym paskiem. Jeśli nie ma takiego kabla - trzeba dociągnąć - ciągniemy do modułu GM3, biała wtyczka, pin 25.

Kabel P-Bus ciągniemy też do obu foteli:
kostka fotela pin 15 >>>> moduł fotela pin 2

Obrazek
Obrazek

Przestawienie modułu pamięci angielskiego fotela kierowcy na wersję "pasażer" odbywa się przez połączenie pinu 3 modułu fotela do masy.

Kodowanie modułu GM3:
U mnie zadziałało bez kodowania. Fotel jeździ jak powinien.
Nie podświetla się jedynie przycisk pamięci pasażera ale można to rozwiązać podłączając się pod podświetlenie przycisku szyb.

Awatar użytkownika
tomtom1994
Posty: 108
Rejestracja: 19 cze 2015, o 18:43
Moje auto: E39
Lokalizacja: Częstochowa / Warszawa

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: tomtom1994 » 16 wrz 2016, o 12:19

Gotowe!

daro95
Posty: 97
Rejestracja: 14 lis 2014, o 21:06
Moje auto: e39 523i '00

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: daro95 » 20 wrz 2016, o 08:50

Co prawda nie korzystałem z kolegi opisu ale u mnie też wszystko śmiga. :D
WDS rządzi. :bow:

zuzek8
Posty: 24
Rejestracja: 1 paź 2016, o 11:41
Moje auto: BMW E39

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: zuzek8 » 1 paź 2016, o 14:43

Koledzy powiedzcie mi jak, przełożyłem sobie elektryke ale nie do konca wiem jak podłączyć pamięć. Robi sie to analogicznie do tego opisu wyżej?

daro95
Posty: 97
Rejestracja: 14 lis 2014, o 21:06
Moje auto: e39 523i '00

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: daro95 » 2 paź 2016, o 19:35

Zastosuj się do powyższego opisu i będzie ok.

Awatar użytkownika
winmediacenter
Posty: 122
Rejestracja: 29 kwie 2016, o 12:19
Moje auto: E38 740i M62TUB44

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: winmediacenter » 5 paź 2016, o 09:15

Bardzo przydatny poradnik. W tym tygodniu biorę się za robotę. Podziękowania dla twórcy.

Awatar użytkownika
pudo
Posty: 21
Rejestracja: 2 paź 2015, o 11:29
Moje auto: E39 '96
Lokalizacja: Otwock

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: pudo » 12 lis 2016, o 13:57

U mnie cos nie dziala... Wiazka zrobiona tak jak w opisie, fotel to angol. Podswietlenie przycisku pamieci tez musialem wziasc z podswietlenia przelacznika szyb. Ma ktos jakis pomysl co moze byc nie tak?

edit: czy moze to byc wina modulu drzwi?

V-MAX
Posty: 38
Rejestracja: 21 kwie 2016, o 22:49
Moje auto: E39

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: V-MAX » 26 lut 2017, o 01:30

pudo pisze:U mnie cos nie dziala... Wiazka zrobiona tak jak w opisie, fotel to angol. Podswietlenie przycisku pamieci tez musialem wziasc z podswietlenia przelacznika szyb. Ma ktos jakis pomysl co moze byc nie tak?

edit: czy moze to byc wina modulu drzwi?
Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś pamięci fotela kierowcy to trzeba zmienić moduł komfortu na wersję high i powinno śmigać :)

tigwelder
Posty: 42
Rejestracja: 22 cze 2014, o 19:43
Moje auto: E38 728iA 99

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: tigwelder » 4 kwie 2017, o 19:05

Witam.
Dostałem komforty i chcę przełożyć wiązkę i silniczki do swojego fotela pasażera i tu pytanie:
Ja mam po lifty a dawca przed lift....będzie to działać?

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6128
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pamięć położenia fotela pasażera - Jednak się da! - DIY

Post autor: sylwekk » 4 kwie 2017, o 20:18

Jak przeszczepisz wtyczkę, to tak.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ