Początkowo myślałem że będzie to spora rzeźba, zagłębiając się w temat okazało się, że wcale nie :P
Poradnik opisuje montaż pamięci w E39 po liftingu, z manualnymi fotelami. Jeśli posiadamy już elektryczne fotele z pamięcią kierowcy to będzie taniej, łatwiej i szybciej.
Poradnik opracowany przy niezrównanej pomocy i ogromnej wiedzy naszego Admina sylwekk



Potrzebne rzeczy:
- elektryczne fotele
- stelaż wraz z wiązką lub cały fotel elektryczny kierowcy na podmianę silników, może być z anglika
- 2x przycisk pamięci
- trochę kabli i pinów
- sterownik fotela kierowcy - anglik, wraz z wtyczką
W przypadku manualnych foteli, musimy podłączyć + i masę by elektryczna regulacja działała i wtedy możemy przejść dalej.
Cała zabawa polega na przerobieniu fotela pasażera. Można oczywiście kupić cały fotel z anglika i przełożyć tylko swoją tapicerkę by mata zajętości działała, tutaj opisany został sposób trudniejszy.
Trzeba wymienić silniczki i wiązkę elektryczną, a także moduł sterujący. Moduł wygląda tak:

Jeśli masz fotel z anglika ten etap możesz pominąć. Widzimy się przy montażu instalacji w aucie.
W moim przypadku kupiłem zestaw foteli komfort z masażami, wersja europejska. Do tego dokupiłem stelaż fotela kierowcy w wersji europejskiej - dla silniczków, wiązkę fotela - dla wtyczek i moduł sterowania z anglika.
Fotel kierowcy służył jako wzorzec, gdyż docelowo mamy mieć dwa fotele które są swoim lustrzanym odbiciem (nie licząc kabli od regulacji kolumny kierowniczej).
Wystawiamy stołki gdzieś gdzie mamy trochę miejsca, należy liczyć się z obracaniem fotela na wszystkie strony.
Zdejmujemy plastiki, osłony i tapicerkę wraz z gąbką.
Tapicerki z fotela kierowcy nie trzeba zdejmować.
Ucinamy złącze modułu sterującego pasażera, nie będzie nam już potrzebne. Każdy silniczek miał dwa kable. Teraz musi mieć trzy. Jeden (najcieńszy) to sygnał z modułu głównego, dwa pozostałe to zasilanie. By nie rozpruwać całej wiązki ucinamy starą wtyczkę od silniczka i do kabli które są już w wiązce lutujemy dwa grubsze z nowej wtyczki. Następnie kable na dole fotela wlutowujemy w + i masę. Ważne żeby nie pomylić kabli i nie wlutować + z silniczka do masy.
Jeden po drugim przekładamy silniczki i przerabiamy dla nich instalację wzorując się na fotelu kierowcy.
Lekko inaczej wygląda sprawa silniczka łamanego oparcia. Ma on osobny przełącznik. Najlepiej popatrzyć na fotel kierowcy i zrobić analogicznie.
Przekładamy silniczki, wiązkę i moduł, składamy fotel i wracamy z nim do auta. Podłączamy i sprawdzamy czy działa elektryka.
Podłączanie instalacji w aucie
Przycisk pamięci:
Podłącza się go do modułu drzwi, do 18-pinowego złącza jeden po stronie kierowcy (przełącznik szyb), drugi po stronie pasażera (moduł drzwi pasażera), wg poniższego wykazu:
pin 1 przełącznika >>>> pin 13 modułu,
pin 2 przełącznika >>>> pin 5 modułu,
pin 3 przełącznika >>>> pin 2 modułu,
pin 4 przełącznika >>>> pin 18 modułu,
pin 5 przełącznika >>>> masa
pin 6 przełącznika >>>> pin 14 modułu.
Przy okazji sprawdzamy, czy do pinu 11 modułu drzwi dochodzi P-Bus - kolor niebieski z czerwonym paskiem. Jeśli nie ma takiego kabla - trzeba dociągnąć - ciągniemy do modułu GM3, biała wtyczka, pin 25.
Kabel P-Bus ciągniemy też do obu foteli:
kostka fotela pin 15 >>>> moduł fotela pin 2


Przestawienie modułu pamięci angielskiego fotela kierowcy na wersję "pasażer" odbywa się przez połączenie pinu 3 modułu fotela do masy.
Kodowanie modułu GM3:
U mnie zadziałało bez kodowania. Fotel jeździ jak powinien.
Nie podświetla się jedynie przycisk pamięci pasażera ale można to rozwiązać podłączając się pod podświetlenie przycisku szyb.