Chciałbym przedstawić modyfikację polegającą na uzupełnieniu wyposażenia 7er o kamerę cofania.
Niezbędne materiały:
- Kamera wraz z okablowaniem
- Dodatkowy kabel sygnału video
- Złączka kabla video
- Przekaźnik wraz z podstawką
- Taśma izolacyjna (opcjonalnie termokurcz)
Narzędzia:
- Wkrętaki (płasksi i krzyżakowy)
- Klucz 10mm
- Szczypce boczne
- Kombinerki
- Nóż
- Pilniki różnych kształtów (okrągły, półokrągły, kwadratowy i płaski)
- Wiertarka i wiertła (8mm i 3mm)
Do rzeczy.
Drogą kupna pozyskałem części niezbędne do montażu.

Jest to kamera wraz z okablowaniem, dodatkowy kabel RCA, złączka RCA. Brakuje na obrazku przekaźnika, który jest niezbędny do przełączania źródła sygnału video.
Przystępujemy do demontażu tapicerki klapy bagażnika.







Przymierzamy kamerkę i wiercimy otwór w miejscu, gdzie będzie przechodzić nagwintowany przepust kablowy zygnału i zasilania kamery. Wiercimy poprzez blendę i blachę klapy.

Demontujemy blendę (wyrywając gumową uszczelkę oraz podstawki pod wkręty tablicy rejestracyjnej uwalniamy blendę z więzów). Następnie przymierzamy do wywierconego otworu kamerę, odrysowujemy jej kształt i wiercimy otwór, aby kamerę zamocować bezpośrednio do blachy. W ten sposób będzie mniej widoczna na zewnątr, nadal zachowując swoją funkcjonalność.


Przymierzamy, czy pasuje....


Przygotowujemy kamerę do instalacji na klapie (nakładamy uszczelkę).

Nakładamy podkładki i nakrętkę.

Nakręcamy nakrętkę, kontrolując, czy kamera jest na właściwym miejscu (w moim przypadku do dokręcenia potrzebowałem kluczyka 10mm).

Instalujemy blendę i cieszymy się widokiem zamontowanej kamerki.


Przewlekamy kabel sygnałowy, aby leżał tam, gdzie pozostałe elementy instalacji.

Przewlekamy przez gumowe kanały kabel sygnałowy i (+) kamerki. (-) podłączamy do dowolnego kabla masowego (brązowy lub brązowy z czarnym paskiem) w klapie.


Pozostaje nam podłączenie całości. Kabel sygnałowy kamerki podłączamy do białej wtyczki videomodułu na piny 13 (-) i 14 (sygnał).
Zasilanie do kamery ja podłączyłem do rozłączanego przekaźnikiem po stronie zmieniarki (kabel fioletowy z białym paskiem).

Było to najprostsze rozwiązanie problemu z brakiem obrazu, jeśli kamerka była zasilana z lampy cofania.
Pozostaje sprawa przełączania. Przygotowany wcześniej przekaźnik podłączamy tak: Cewka przekaźnika jest zasilana poprzez lampę cofania (żółty z białym - "+" i brązowy "-").


Jednocześnie jeden styk od stycznika przekaźnika zwieramy z podłączonym wcześniej "-" przy lampie.
Drugi stycznik przekaźnika podłączamy do pinu 17 na niebieską wtyczkę videomodułu.
Powyższe połączenie da nam funkcjonalność przełączania obrazu na widok z kamery po włączeniu biegu wstecznego.
Pora na testy.
Auta zaparkowane tyłem do siebie....

... tak widziane są okiem kamery:

I w trochę większej odległości:


Dwa filmiki obrazujące pracę kamerki oraz jej wygląd na aucie.
Tak to działa
A tak to wygląda