Oświetlenie komory silnika BMW e38

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6128
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: sylwekk » 17 kwie 2011, o 12:13

Notka: Zezwalam na kopiowanie poniższego materiału i rozpowszechnianie w niezmienionej formie ze wskazaniem źródła pochodzenia - forum e38e39.pl.

Proponuję prostą modyfikację polegającą na dodaniu oświetlenia komory silnika w modelu e38.

Komponenty potrzebne do wykonania modyfikacji:
Lampka z modelu BMW e32 - część nr 18
Obrazek
Various lamps - BMW parts catalog

Wtyczka do lampki - część nr 1
Obrazek
Various plug terminals - BMW parts catalog

Pin do powyższej wtyczki - część nr 1 - 2 sztuki
Obrazek
Circular connector / D 2, 5 mm System - BMW parts catalog

Pin do krańcówki klapy silnika - część nr 1
Obrazek
Pin contacts ELO - BMW parts catalog

Dla aut bez fabrycznego alarmu - krańcówka - część nr 9
Obrazek
Various switches - BMW parts catalog

Narzędzia:
Wkrętak płaski precyzyjny do rozebrania wtyczki
Wkrętak krzyżakowy
Szczypce boczne
Wiertarka wraz z wiertłem 5mm
Lutownica + cyna
Taśma izolacyjna
Ostry nóż

Poziom trudności - łatwe

Czas wykonania - ok. 2 godz.

Do dzieła... :)

Obrazek

Demontujemy (częściowo) wygłuszenie maski. Odkręcamy pokrywę prawego filtra przeciwpyłkowego.

Obrazek

W perforacji znajdziemy miejsce na wpięcie lampki

Obrazek

Demontujemy krańcówkę z przedniej belki.

Obrazek

Obrazek

Jeśli nie posiadamy alarmu, odszukujemy trzypinową wtyczkę do krańcówki, która powinna oczekiwać pod belką w zwiniętej postaci.

Rozpinamy wtyczkę, aby móc wpiąć pin

Obrazek

Aby to zrobić, należy najpierw zdemontować wierzchnią część obudowy wtyczki, poprzez poważenie czymś cienkim (np wkrętakiem precyzyjnym płaskim) zatrzasku widocznego na powyższej fotce (takie wycięcie lekko powyżej poziomu przewodów).

Następnie demontujemy biały zatrzask. Fotka przedstawia wtyczkę po uwolnieniu tego zatrzasku.

Obrazek

Wtykamy pin w otworek nr 2 wtyczki. Mi udało się użyć kabla ze starej wiązki audio ze starej instalacji od e38, która posiada zakończenie pinem idealnie pasującym do miejsca we wtyczce.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I składamy wtyczkę oraz podłączamy krańcówkę

Obrazek

Drugi przewód należy przylutować do przewodu zasilającego oświetlenie postojowe (kabelek niebieski z szarym paskiem)

Obrazek

Obrazek

Przeciągamy kabel. Ja poprowadziłem go po prawej stronie (obok rurki od intensywnego mycia szyb), wykorzystując do przejścia przez ścianę grodziową nieużywany przelot w elemencie gumowym.

Obrazek

Dalej, kabel został ułożony równolegle do rurek spryskiwaczy. Wykorzystałem gumowy przepust w masce i przeciągnąłem kabel przez jeden otwór wraz z plastikową rurką spryskiwacza.

Istnieje możliwość przeciągnięcia kabla bez inwazji w blacharkę, ale tutaj zabrakło mi cierpliwości. Kabel przeciągnąłem przez dodatkowo wywiercony otworek we wzmocnieniu maski (należy zachować ostrożność, żeby nie wywiercić dziury w zewnętrznym poszyciu maski.

Obrazek

Dalej pozostaje przeciągnięcie kabla do otworu na lampkę i przygotowanie wtyczki. Ja zaadaptowałem wtyczkę od zamka drzwi bmw e32 uprzednio zmieniając kodowanie wtyczki (zeszlifowując nadmiar materiału, aby dało się całość podłączyć). Oryginalna wtyczka ma kolor czarny.

Obrazek

Obrazek

Mając przeciągnięty kabel, mocujemy z powrotem wygłuszenie wykonując uprzednio zgrubnie otwór pod lampkę. Następnie, po zamocowaniu wygłuszenia docinamy precyzyjnie otwór pod lampkę.

Obrazek

Pozostaje zatrzasnąć lampkę na miejscu i cieszyć się efektem :) :fluf:

Obrazek

Obrazek

Efekt po zmierzchu

Obrazek

Informacje dodatkowe:


Lampka zapala się po otwarciu maski pod warunkiem włączenia świateł postojowych. Tak samo działa to w poprzednim modelu (e32). Dodatkowa instalacja nie zaburza działania systemu Check Control, gdyż przy zamkniętej masce dodatkowa żarówka nie zamyka obwodu świateł postojowych.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
Posty: 899
Rejestracja: 9 lut 2011, o 01:24
Moje auto: E61 550i

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: michal_5000 » 17 kwie 2011, o 12:19

Czad! :cool:
Zastanawiam się tylko czy świecenie na włączonych postojach jest optymalne.
Z jednej strony jak mamy awarię, to trudno przewidzieć jak długo będziemy grzebać pod maską - i może chcielibyśmy oszczędzać aku.
Z drugiej strony, jeśli awaria jest np. na poboczu drogi - to nawet lepiej że system "przypomina" o włączeniu postojów.

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6128
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: sylwekk » 17 kwie 2011, o 12:24

Michale, też nad tym chwilę myślałem, ale ostatecznie pozostałem przy opcji standardowej dla e32. W końcu nikt przy takiej "świeczce" nie będzie robił remontu silnika, a do sprawdzenia poziomu oleju lub dolania płynu do spryskiwaczy - w zupełności wystarczy.... ;)
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Komando
Site Admin
Posty: 365
Rejestracja: 12 lut 2011, o 17:59
Moje auto: e38
Lokalizacja: Sieradz

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: Komando » 17 kwie 2011, o 12:46

pogratulowac efektu końcowego,już nie mogę się doczekać takiej modyfikacji :thup:

G_7
Posty: 814
Rejestracja: 11 kwie 2011, o 21:43
Moje auto: ...

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: G_7 » 17 kwie 2011, o 13:47

No SK trzeba i nalezy Cie pochwalic za dobra robote i super fotorelacje. Jednak te proste patenty sa najbardziej praktyczne. Co do sposobu zasilania, jest to sprawa oczywiscie indywiduala i niosaca za soba plusy i minusy, wiec sposob podlaczenia zalezy tylko i wylacznie od posiadacza owej modyfikacji. Zastanawia mnie jedynie lokalizacja tej lampki. Czy np. cieplo wydalane z silnika na dlugich trasach w upalne dni nie bedzie mialo negatywnego wplywu na lampke i poprostu nie bedzie jej podtapiac?

Awatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
Posty: 6128
Rejestracja: 7 lut 2011, o 23:46
Moje auto: 740D '00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: sylwekk » 17 kwie 2011, o 14:25

Myślę, Gural, że nie będzie problemu.... W e32 to działa i nic się nie dzieje, to i w e38 powinno być ok. Pamiętaj, że silnik jest od góry osłonięty plastikiem, a to powinno obniżyć lekko temperaturę nad samym motorem...
ex TaDeuSz ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
tomassi99
Site Admin
Posty: 820
Rejestracja: 11 kwie 2011, o 19:56
Moje auto: BMW 740d M67
Lokalizacja: Białystok / Warszawa

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: tomassi99 » 17 kwie 2011, o 16:13

Gratulacje Sylwku. Świetna fotorelacja i kolejne zachęcenie nas do działań przy aucie.

Awatar użytkownika
ceniek 318i
Posty: 162
Rejestracja: 11 kwie 2011, o 20:32
Moje auto: e39 525TDS Touring
Lokalizacja: WM

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: ceniek 318i » 17 kwie 2011, o 18:59

Brawo :bow: to dopiero pełny light pakiet ;)
TurboDieselSporwagon :D :D :D

pablo_k3
Posty: 195
Rejestracja: 14 kwie 2011, o 17:31
Moje auto: BMW e38 740i 2000r
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: pablo_k3 » 25 kwie 2011, o 10:24

Mam taką lampkę :) spadek po byłej e32 ;) trzeba będzie podziałać.Dzięki SK.

Awatar użytkownika
lockbud
Posty: 689
Rejestracja: 24 lip 2011, o 09:59
Moje auto: e38 730i m60 94r
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Oświetlenie komory silnika BMW e38

Post autor: lockbud » 24 lip 2011, o 20:16

Widzę że cały czas do przodu, Tadeusz coraz lepszy, a patent przydatny :)

ODPOWIEDZ