[E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

[E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez michal_5000 » 22 lut 2011, o 20:32

UWAGA: poniższa instrukcja została przeze mnie oryginalnie opublikowana 2010-05-21 na forum /cenzura/.

Obydwa posiadane przeze mnie egzemplarze 740i z silnikami M62 4.4L cierpiały na niedostateczną wydajność układu chłodzenia.

Jak wiadomo, elektronicznie sterowany termostat w tych silnikach - przy normalnej jeździe (a więc przez większość czasu) - próbuje utrzymać temperaturę pracy w granicach 108-109°C (tutaj opis działania).

Służy to obniżeniu emisji i spalania, ale wpływa niekorzystnie na trwałość silnika oraz wykańcza gumowe/plastikowe elementy osprzętu.
Co gorsza, w 10+ -letnim aucie (a więc np. przy nieco zamulonej chłodnicy) sterowanie to jest już niezbyt precyzyjne.
Ponadto w razie nagłego obciążenia (np. gwałtowne wdepnięcie po dłuższym postoju w korku) - silnik, który pracował w temp. 109°C, podgrzeje się jeszcze mocniej, zanim sterowany termostat zdoła obniżyć temperaturę do bezpiecznych poziomów 8x-9x°C.
Oba te powody sprawiają, że balansujemy na granicy niebezpiecznych dla motoru temperatur (110°C i więcej), a ciągłe gapienie się z obawą w TEST 07 skutecznie odbiera "radość z jazdy".

Dlatego zainteresowałem się prostym pomysłem na obniżenie temperatury M62, o którym pisał kiedyś Tomar. Poniżej zamieszczam instrukcję jak przeprowadzić taką modyfikację (ćwiczone na silniku poliftowym z VANOS-ami, przedliftowy może się nieznacznie różnić).

Trudność:
- wymagany demontaż wiskozy, wiatraka, pompy wody - więc temat raczej dla średnio zaawansowanych
- cześć prac trzeba zlecić w wyspecjalizowanym warsztacie ślusarskim

Potrzebne części:
- pompa wody (nowa lub z naszego silnika)
- nowa uszczelka pompy wody (11511731372 - cześć 02)
- obudowa termostatu stanowiąca całość z termostatem i grzałką (z naszego silnika)
- termostat 85°C z silnika M60 na niektóre rynki (11531729720 - cześć 07 dla S823A=Tak, koszt ok. 370 PLN)
- nowe uszczelki termostatu, 2 szt. (11511705408 - cześć 08, O-ring 4.0 x 76.5 mm)
- śruby M6 x 45 mm, 4 szt.
- płyn chłodniczy

Postępowanie:

Tak wygląda zakupiony termostat od M60, NIE sterowany elektronicznie i otwierający się w temperaturze 85°C:

Obrazek

...a to jest oryginalna pompa wody dla silnika M62 (po lifcie, przedliftowa nieco się różni)

Obrazek

Jak widać, termostat z M60 nie pasuje do pompy z M62. Ważna będzie jego średnica D1.

Obrazek

Pompę oddajemy do warsztatu ślusarskiego, w celu wyfrezowania gniazda na termostat:

Obrazek

Średnica gniazda to zmierzona uprzednio średnica termostatu D1, natomiast głębokość H1 = 4.2 mm. Najlepiej oddać pompę wraz z termostatem. W moim przypadku operacja kosztowała 250 PLN.

Obrazek

Jeśli fachowcy się spisali, możemy ciasno włożyć termostat wraz z pierwszym O-ringiem do gniazda:

Obrazek

Teraz interesuje nas średnica wyznaczona wewnętrzną krawędzią uszczelki D2 oraz maksymalna wysokość, na jaką "krążek" termostatu wystaje ponad płaszczyznę pompy wody - czyli H2.

Obrazek

Przechodzimy do obudowy termostatu. Tak wygląda obudowa z usuniętym (szlifierką kątową) oryginalnym, zintegrowanym termostatem M62. Miejsca cięcia należy zeszlifować, aby nie wystawały ponad płaszczyznę obudowy. Interesuje nas średnica D3 pomiędzy zaznaczonymi krawędziami.

Obrazek

Tak przygotowana obudowa niestety jeszcze "nie zamknie się" z pompą wody - przeszkadza w tym konstrukcja termostatu.

Rozwiązaniem jest znów - zamówienie w warsztacie ślusarskim odpowiedniego "dystansu", takiego jak na fotce poniżej.
Grubość H3 = 13 mm, większa średnica odpowiada zmierzonej uprzednio D2, mniejsza średnica to D3, głębokość większego otworu musi mieć co najmniej H2.
Należy jeszcze pamiętać o wyfrezowaniu małego wgłębienia na zaworek w termostacie (jak na fotce).
Otwory na śruby są przelotowe (bez gwintu) i mają rozstaw taki jak pompa i obudowa termostatu. Obudowa pasuje do pompy tylko w jednej pozycji.
Zewnętrzny obrys nie jest zbyt ważny, może być kwadrat.
Materiał to aluminium.
Ogólnie znów polecam oddać fachowcom całość, żeby dopasowali.
Koszt w moim przypadku wyniósł 150 PLN.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na pompę zakładamy termostat z O-ringiem, na termostat - przygotowany "dystans":

Obrazek

...a na "dystans" - odchudzoną obudowę termostatu wraz z drugim O-ringiem:

Obrazek

Poglądowa fotka:

Obrazek

Skręcając całość, pamiętamy o śrubach - musimy zastosować dłuższe niż w oryginale:

Obrazek

A tak wygląda zmodyfikowana pompa z termostatem M60 już po zamontowaniu:

Obrazek

Dodatkowe uwagi:
- nie, obudowa termostatu z M60 nie pasuje do pompy wody M62 ;)
- pompa wody oraz obudowa termostatu M62 przed liftem są inne niż po lifcie i jeszcze inne niż M60 (nie pasują wymiennie do siebie, do bloku silnika i do węży)
- oprócz termostatu 85°C, w M60 na rynki amerykańskie i do aut bez katalizatorów montowano jeszcze 95°C (11531702279 - cześć 07); Kosztuje poniżej 100 PLN, ale i uzysk z takiej modyfikacji jest mniejszy.
- niewykluczone, że ten drugi termostat pasowałby bez dorabiania "dystansu" (wkrótce powinienem wiedzieć, to uzupełnię)
- E39 M5 ma termostat 79°C również bez elektronicznego sterowania - niestety jest zupełnie inny i nie podchodzi ;D

Podsumowanie:
Od zamontowania przejechałem na nowym termostacie ok. 200 km (codzienna jazda po Warszawie) - i jestem zachwycony. W umiarkowanie gęstym ruchu mam 94-95°C, podczas postoju sporadycznie widziałem 96°C, a kiedy jest okazja jakkolwiek przydepnąć, spada do 92-93°C. :cool: :)
Pomimo nie najniższych kosztów - polecam każdemu użytkownikowi M62 taką modyfikację.

Oczywiście nie może zabraknąć podziękowania dla Tomara za patent a dla Sylwka7 za wykonanie i pomysł na "dystans". ;)
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez michal_5000 » 22 lut 2011, o 20:32

Poniewczasie dowiedziałem się, że termostat, który kupiłem w ASO BMW, to WAHLER 4516.85D (nawet ma napisane WAHLER 85°C). Mogłem go kupić m.in. na Allegro za 109.99 PLN (bez torebeczki BMW).

Cóż, nauka na przyszłość. ;)
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez jarogmur » 21 mar 2014, o 10:59

ja wykonałem podobny zabieg ale według mnie prostszy. Wymieniłem oryginalny termostat na termostat z e38 740d (nr OE 11 51 2 248 542). Pasuje bez żadnych przeróbek mechanicznych, dystansów itp. Jedyny minus to brak czujnika i co za tym idzie błąd w komputerze. jest już rozwiązanie, żeby to ominąć. Temperatura pracy na poziomie 93-96 stopni.
Pozdrawiam Jaro
ex e39 540i 6b
ex e39 525i
ex e38 735iA
ex e39 540iA
Avatar użytkownika
jarogmur
 
Posty: 208
Dołączył(a): 17 mar 2013, o 16:40
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: e38 740iA 99'

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez Karol » 21 mar 2014, o 13:04

Jak ominąć ten błąd?
Avatar użytkownika
Karol
Site Admin
 
Posty: 4238
Dołączył(a): 14 kwi 2011, o 17:44
Lokalizacja: Łomża
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 740 M60

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez hektorek106 » 21 mar 2014, o 15:04

ja ostatnio u kolegi robiłem porządek bo przy silniku m60b40 miał pompę wody od m62,nie było termostatu a jak zamontował termostat który był na 106C do tej pompy to nie chciał puścić wody na chłodnicę.Założyłem nową pompę,termostat i króciec do m60 i wszystko teraz jest ok. Zmierzam do tego że w takim razie aby zrobić to fachowo to można kupić graty od m60 i po problemie, no i jakoś oszukać elektronikę :thup:
Avatar użytkownika
hektorek106
 
Posty: 1015
Dołączył(a): 4 lis 2012, o 20:55
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: bmw e38 740ia 94r

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez jarogmur » 21 mar 2014, o 15:58

Karol napisał(a):Jak ominąć ten błąd?

jest patent zrobienia emulatora symulującego obecność termostatu (podobny do emulatora zajętości fotela w przypadku uszkodzenia maty AIRBAG-u)
Pozdrawiam Jaro
ex e39 540i 6b
ex e39 525i
ex e38 735iA
ex e39 540iA
Avatar użytkownika
jarogmur
 
Posty: 208
Dołączył(a): 17 mar 2013, o 16:40
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: e38 740iA 99'

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez krzywy » 22 mar 2014, o 22:45

po co kombinowac z termostatem od m60????? co dorabiać, cos frezowac? nie pamietam od czego ale ja wsadzilem do X5 termostat chyba (naprawde nie jestem pewien) od T4 2.4D pasował wielkoscią, nic nie frezowałem, skreciłe i tak jezdze. Szykuje mnie wymiana pompy wody bo najprawdopodobniej w pompie jest krzywa oska bo mam wibracje na visco przy 4tys wiec jak bede zmianiał to rozbiore i zrobie kilka zdjec
krzywy
 
Posty: 834
Dołączył(a): 25 maja 2011, o 23:04
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 750il

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez grabol » 23 mar 2014, o 14:56

Do silników m62/m62TU bezproblemowo montujemu termostat 88" z e38 4.0d lub wnętrze termostatu z 840 np tych które szły na Australię i wówczas otwarcie mamy na 85". W obu przypadkach wtyczkę od grzałki termostatu zostawiamy wolną ;)
Avatar użytkownika
grabol
 
Posty: 1084
Dołączył(a): 28 mar 2011, o 00:48
Lokalizacja: Warszawa / Stara Miłosna
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: e10 2002ti e39 e53

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez brobmw » 6 kwi 2014, o 09:35

Widzę że mój patent na termostat od M67 do M62TU powoli idzie w świat (śmiało mogą nazwać się pionierem w tej dziedzinie).Jaro mam jeszcze lepszy patent na emulator grzałki(do dziś brak błędu w inpie).Temp. otwarcia termostatu w E31 840ci była uwarunkowana posiadaniem katalizatora,te z katami miały temp.otwarcia termo. 95st.C a te bez 85st.C.
Avatar użytkownika
brobmw
 
Posty: 589
Dołączył(a): 5 kwi 2014, o 20:46
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: e39 540iA 2003r.

Re: [E38] Modyfikacja termostatu M62 - niższa temperatura

Postprzez jarogmur » 6 kwi 2014, o 19:59

brobmw napisał(a):Widzę że mój patent na termostat od M67 do M62TU powoli idzie w świat (śmiało mogą nazwać się pionierem w tej dziedzinie).Jaro mam jeszcze lepszy patent na emulator grzałki(do dziś brak błędu w inpie).Temp. otwarcia termostatu w E31 840ci była uwarunkowana posiadaniem katalizatora,te z katami miały temp.otwarcia termo. 95st.C a te bez 85st.C.

to git.
Szybko na spocie niestety się nie zjawie :( (przyziemne obowiązki), ale pamiętaj o mnie
Pozdrawiam Jaro
ex e39 540i 6b
ex e39 525i
ex e38 735iA
ex e39 540iA
Avatar użytkownika
jarogmur
 
Posty: 208
Dołączył(a): 17 mar 2013, o 16:40
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: e38 740iA 99'

Następna strona

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość