[e38&e39] Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez sylwekk » 3 lip 2012, o 00:00

Notka: Zezwalam na kopiowanie poniższego materiału i rozpowszechnianie w niezmienionej formie ze wskazaniem źródła pochodzenia - forum e38e39.pl.

Poniższy opis dotyczy doposażenia pojazdu w regulowaną elektrycznie kolumnę kierowniczą z pamięcią ustawień.

Narzędzia:

Wkrętak płaski
Wkrętak krzyżakowy
Szczypce boczne
Szlifierka kątowa
Komputer z oprogramowaniem diagnostycznym
Torx T25
Torx T50
Imbus 7mm
Młotek
Łomik
Klucz nasadowy 16mm
Dwa płaskie (oczkowe) klucze 13mm

Matreriały:

Elektryczna kolumna kierownicza z manetką
Taśma izolacyjna, termokurcz, cyna, przewody, opaski zaciskowe

Stopień trudności - średnio trudny

Czas wykonania - około 4 godzin.

Mechanika

Przedmiot operacji - kolumna elektryczna. Na wstępie trzeba wspomnieć, że modyfikacja jest przeznaczona dla aut wyposażonych w elektryczne fotele z pamięciami.
Obrazek

Operację zaczynamy od demontarzu kierownicy i osłon kolumny oraz dolnej osłony nad nogami wraz ze schowkiem. Torxem odkręcamy poduszkę, kluczem nasadowym 16mm odkręcamy kierownicę. W autach poliftowych kierownicę można zdjąć natychmiast po odkręceniu i odłączeniu multifunkcji. W przedliftowych kierownicę zdejmiemy po zakończeniu demontowania osłon kolumny i odłączeniu taśmy od wiązki.
Obrazek

Demontaż dolnej osłony wraz z gongiem.
Obrazek

Demontaż osłony bocznej.
Obrazek
Obrazek

Demontaż górnej osłony kolumny. Należy zwrócić uwagę, jak jest osadzona owa osłona (dwa języczki zaczepione o kolumnę) oraz jak wygląda połączenie z częścią elastyczną (skórzaną).
Obrazek

Demontujemy wiązki od pętli EWS-u, wycieraczek, kierunkowskazów, airbaga i MFL-a. Odpinamy kostkę od stacyjki.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wykręcamy śrubę wielowypustu (dwa klucze 13mm). Z użyciem przecinaka lub łomu demontujemy wałek łączący kolumnę kierowniczą z przekładnią. Po rozłączeniu wałek da się wcisnąć, dając na m więcej miejsca operacyjnego.
Obrazek

Odkręcamy dwie z trzech śrub utrzymujących kolumnę na miejscu.
Obrazek

Wykręcamy śrubę samozrywalną. Może udać się poprzez próbę obrócenia całej kolumny na boki. Jeśli to nie zadziała, z użyciem szlifierki kątowej wykonujemy nacięcie na śrubie i wykręcamy ją płaskim wkrętakiem. Wyjmujemy starą kolumnę z samochodu.
Obrazek

Odkręcamy fotel z użyciem klucza T50. Odchylamy fotel do tyłu.
Obrazek

Odłączamy wtyczkę elektryczną fotela.
Obrazek

Pora zająć się dostosowaniem nowej kolumny do naszej stacyjki. Ponieważ zewnętrznie obudowy stacyjek nie różniły się, postanowiliśmy podjąć próbę przełożenia samych wkładek (aby uniknąć cięcia śrub zrywalnych na obudowie stacyjki). W tym celu...
Obrazek

... przy użyciu wkrętaka zdejmujemy pętlę immobilajzera.
Obrazek

Ustawiamy kolumnę tak, aby stacyjka była skierowana ku górze.
Obrazek

Wkładamy kluczyk....
Obrazek

... przekręcamy go o 15 stopni i za pomocą wyprostowanego spinacza biurowego uwalniamy blokadę bębenka.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niestety, po demontażu bębenka okazało się, że poza podobieństwem zewnętrznym istnieją inne różnice, uniemożliwiające proste przełożenie wkładki. Zatem realizujemy wariant 2 - przełożenie całej stacyjki. W tym celu szlifierką kątową nacinamy śruby zrywalne i wykręcamy.
Obrazek

Czasem może być konieczność wsparcia się przecinakiem i młotkiem, gdyż śruby są dokręcone dość mocno.
Obrazek

Demontujemy pierścień osadczy. We dwóch można sobie z tym poradzić w taki sposób, że jedna osoba rozgina pierścień a druga podważa go płaskim wkrętakiem. Przy pracy samodzielnej rekomenduję użycie narzędzia do demontażu pierścieni osadczych.
Obrazek

I po operacji, teraz tylko zamontować stacyjkę na docelowej kolumnie.
Obrazek

Pora zamontować mechanicznie nową kolumnę....
Obrazek

Obrazek

... oraz uzbroić w zdemontowane uprzednio wiązki....
Obrazek

... i wsunąć na miejsce manetkę.
Obrazek

Montaż elektryczny

Kluczowe z punktu widzenia działania kierownicy jest prawidłowe połaczenie przewodów pomiędzy kolumną i manetką a wtyczką w fotelu kierowcy oraz poprawne skrosowanie wytyczki fotela kierowcy z wtyczką modułu pamięci. Przedstawia się ono następująco (opis wtyczki x10230 - będącej składową złączki fotela kierowcy - wersja przedliftowa):

pin 1 - brązowy/niebieski - łączy pin 4 manetki z pinem 11 modułu fotela
pin 2 - brązowy/czerwony - łączy pin 5 manetki z pinem 12 modułu fotela
pin 3 - brązowy/czarny - łaczy pin 2 manetki z pinem 9 modułu fotela
pin 4 - brązowy/biały - łaczy pin 1 manetki z pinem 10 modułu fotela
pin 5 - czarny - łączy pin 1 silnika nachylenia kolumny z pinem 22 modułu fotela
pin 6 - czarny/niebieski - łączy pin 1 silnika wysunięcia kolumny z pinem 23 modułu fotela

Pin 3 manetki należy połączyć z masą.

Nasza kolumna nie była wyposażona w wiązkę, zatem kable trzeba było przedłużyć do złączki fotela. Oczywiście każde połączenie zostało starannie skręcone, zlutowane i zaizolowane rurka termokurczliwą.....
Obrazek

.... a wszystkie wiązki owinięte taśmą parcianą - S7 nie lubi, jak mu kabelki stukają o plastikowe osłony ;)
Obrazek

Zasilanie kolumny podpinamy pod zasilanie fotela kierowcy - są to najgrubsze kabelki w wiązce - czerwony z brązowym paskiem (zasilanie) i brązowy (masa). Odizolowujemy kawałek przewodu i po nawinięciu kabla lutujemy oraz zabezpieczamy miejsce przez zwarciem za pomocą tażmy izolacujnej.
Obrazek

W posiadanej osłonie wycinamy miejsce na manetkę regulacji ustawienia kolumny.
Obrazek

Przymierzamy, jak to będzie wyglądało ;) Na tym etapie można już kolumnę zabudować osłoną.
Obrazek

Ponieważ folet w e39 Sylwka7 nie posiadał instalacji do obsługi pamięci fotela, taką wiązkę trzeba było przygotować. Potrzebne piny męskie i żeńskie pozyskaliśmy z posiadanych wiązek z demontażu. Gotowa wiązka przed zaizolowaniem wyglądała jak poniżej. :)
Obrazek

Podłączamy wiązkę do modułu fotela.
Obrazek

Przymiarka wiązki przed zaizolowaniem i zamontowaniem pod fotelem.
Obrazek

Tak nam to wyszło...
Obrazek

Po przewleczeniu wiązek od kolumny i od fotel nadszedł czas aby je razem połączyć ;)
Obrazek

Obrazek

Składamy osłonę modułu, nakładamy gałki regulacyjne, generalnie sprzątamy krajobraz po bitwie.
Obrazek

Kiera działa. W naszym przypadku trzeba było zmienić moduł fotela, gdyż istniejący nie reagował na próby regulacji. Być może kodowanie przekonałoby go do pracy, ale z braku czasu nie testowaliśmy tego wariantu.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6116
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez tomassi99 » 3 lip 2012, o 00:21

Mega relacja i uznanie twórcom :thup: . Na to czekałem :) .
Avatar użytkownika
tomassi99
Site Admin
 
Posty: 820
Dołączył(a): 11 kwi 2011, o 19:56
Lokalizacja: Białystok / Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: BMW 740d M67

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez Neuf » 3 lip 2012, o 09:15

Ładnie :) U mnie zawsze brakuje człowieka do robienia zdjęć ehhh ... Czaiłem sie teraz na montaże amortyzatorów ale dłużej by zajeło robienie fotek niż sam montaż ...
Chłopaki a dlaczego u mnie przy wymianie kolumny kable z kolumny były 2 takkie same a miały różne zastosowania ?
Neuf
 
Posty: 677
Dołączył(a): 9 maja 2011, o 11:43
Lokalizacja: Białystok
Blog: Wyświetl wpis (1)
Moje auto: E38 M52B28

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez sylwekk » 3 lip 2012, o 09:51

Neuf, relację jak i opis elektryczny zrobiłem w oparciu o instalację e39. Trzeba by z ciekawości sprawdzić, co na temat kolorów mówi WDS w odniesieniu do e38 przed i po lifcie..... Ale faktycznie przypominam sobie, że była tam jakaś jazda z kolorami i trzeba było po numerach pinów dochodzić, co jest do czego.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6116
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez Sylwek7 » 3 lip 2012, o 11:19

Ale ciepło wtedy było :) piwerko smakowało ;)

Kawałek roboty zrobiony i działa elegancko!
Pijcie wodę a nie piwo - będzie więcej na paliwo ;D

Wysłane z mojej FJR w trakcie jazdy ;)
Avatar użytkownika
Sylwek7
Site Admin
 
Posty: 2324
Dołączył(a): 15 kwi 2011, o 22:32
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 2X Citron + FJR1300

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez Szpoper » 3 lip 2012, o 22:30

super opis i fotki , a co z samochowającą się kierownicą przy wyłączeniu stacyjki ?
Avatar użytkownika
Szpoper
 
Posty: 116
Dołączył(a): 29 maja 2012, o 22:36
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 ,E36

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez Sylwek7 » 4 lip 2012, o 08:36

chowanie sie kolumny nie jest dostępne w tym modelu. To dopiero E65 miało
Pijcie wodę a nie piwo - będzie więcej na paliwo ;D

Wysłane z mojej FJR w trakcie jazdy ;)
Avatar użytkownika
Sylwek7
Site Admin
 
Posty: 2324
Dołączył(a): 15 kwi 2011, o 22:32
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: 2X Citron + FJR1300

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez sylwekk » 4 lip 2012, o 08:42

Dokładnie, kolumna się nie będzie chować, natomiast po wyłączeniu stacyjki wędruje do góry. Niestety, nie jest to opcja, którą daje każdy moduł fotela, więc czasem konieczna może być jego wymiana.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6116
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez michal_5000 » 4 lip 2012, o 21:45

Jak kto chce żeby mu się kiera chowała, to niech sobie Audi A8 D2 kupi ;D
A poważnie - jak zawsze świetna relacja i kolejna cegiełka do zbudowania bogatego źródła wiedzy technicznej :thup: :cool:
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

Re: Elektrycznie regulowana kolumna kierownicza.

Postprzez Szpoper » 9 sie 2012, o 21:41

Wielkie ukłony ,kiera zamontowana wg. instrukcji , wsio działa .Dzięki
Avatar użytkownika
Szpoper
 
Posty: 116
Dołączył(a): 29 maja 2012, o 22:36
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 ,E36

Następna strona

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość