[E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell lights

[E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell lights

Postprzez michal_5000 » 3 maja 2011, o 02:28

Z lekkim opóźnieniem prezentuję instrukcję montażu oświetlenia nóg na przykładzie mojego 740i (operował Sylwekk, a ja starałem się to uwiecznić :cool: ).

Dla tych co nie wiedzą - w E38 opcja ta występowała wyłącznie w modelach 750i/iL. W jej skład wchodzą dwie lampki we wnękach na nogi z przodu (kierowca + pasażer) oraz dwie lampki u podstawy kanapy z tyłu (pasażer lewy + pasażer prawy). Dodatkowo inne są lampki na słupkach "C" - dają delikatne światło również w dół. Tego ostatniego jednak nie zmieniałem z racji posiadania oryginalnych czarnych lampek M-pakietowych.

W kwestii samego nazewnictwa - na innym forum utarło się określenie Lichtpaket - jednak wydaje mi się, że nie jest to żadna oficjalna nazwa. Taki pakiet faktycznie był oferowany w E32, ale w E38 nigdy nie trafiłem na jego ślad (inny niż wspomniane forum).

Ale do rzeczy.

Trudność: średnia
Czas: 5 godzin na przód i 4 godziny na tył
Potrzebne części: (ceny brutto z ASO Inchcape na dzień 2011-02-28)
2 x 63316962040 - lampka-przód z żarówką (27.00 PLN/szt.)
1 x 51458166683 - osłona (13.51 PLN/szt.)
2 x 63318352831 - lampka-tył (49.46 PLN/szt.)
2 x 63318352832 - klosz-tył (21.28 PLN/szt.)
4 x 61138377072 - wtyczki (4.12 PLN/szt.)
8 x 61130006663 - piny wtyczek (5.42 PLN/szt.)
2 x żarówki rurkowe 36mm

Obrazek

Nie, lampki na tył NIE są identyczne z tymi w dolnej krawędzi drzwi. Dla niedowiarków - porównanie (po lewej lampka z drzwi):

Obrazek

Zaczynamy od odkręcenia plastikowej osłony nad nogami kierowcy (potrzebny śrubokręt krzyżakowy).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Należy jeszcze odkręcić dwa widoczne Torxy i usunąć dwie zapinki z tyłu.

Obrazek

...i wyciągamy całą osłonę.

Obrazek

Podobnie po stronie pasażera (zwróćcie uwagę na gong).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tak wyglądają zdjęte osłony:

Obrazek
Obrazek

Po stronie kierowcy pozycjonowanie lampki jest banalne - mamy tu fabryczne napunktowanie pod otwór.

Obrazek

Wzdłuż krawędzi zaznaczonego prostokąta po WEWNĘTRZNEJ stronie nawiercamy otwory - jak najbliżej siebie, ale w pewnej odległości od wspomnianych krawędzi (po to, aby zostawić margines na późniejszą obróbkę).

Obrazek

Następnie ostrym nożem wycinamy środek.

Obrazek

Całość ładnie obrabiamy pilnikiem, jednocześnie pasując lampkę.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po stronie pasażera będzie trudniej, bo nie ma fabrycznego pozycjonowania. Pomożemy sobie wykonując z kawałka plastiku/tektury/itp. rodzaj szablonu.
Zaznaczamy zewnętrzny obwód lampki.

Obrazek
Obrazek

Mierzymy o ile zewnętrzny obwód (czyli "kołnierz") różni się od wewnętrznego (czyli wymiaru otworu montażowego).

Obrazek

Po czym od obwodu zewnętrznego odmierzamy wewnętrzny.

Obrazek
Obrazek

Wycinamy WEWNĘTRZNY prostokąt - będzie to szablon naszego otworu.
Ponieważ my już to pomierzyliśmy - podpowiem: wytnijcie po prostu prostokąt 70 x 30 mm.
W pozostały materiał powinna idealnie wpasować się lampka.

Obrazek
Obrazek

Z osłony pasażera usuwamy cześć izolacji (jest w tym celu fabrycznie nacięta).

Obrazek

Pozycjonujemy szablon. Od precyzji tego ruchu będzie zależało na ile równo osadzimy lampkę.

Obrazek

Sam otwór wykonujemy identycznie jak po stronie kierowcy: wiercenie, wycinanie, szlifowanie.
Potem osadzamy lampkę.

Obrazek
Obrazek

Przygotujemy sobie teraz piny z wtyczkami (po jednej wtyczce na lampkę). Dla tych co nie robili - wkłada się pin i zaciska wtyczkę.

Obrazek
Obrazek

Teraz pora dostać się do kabli, którymi zasilimy światełka.
Odkręcamy schowek po stronie kierowcy (u mnie brakuje klapki, zignorujcie to ;) ).

Obrazek

Przesuwamy do tyłu i z wyczuciem wyciągamy plastikową osłonę progu.

Obrazek

...co pozwoli nam - po odkręceniu dźwigni otwierania maski - usunąć boczną osłonę.

Obrazek
Obrazek

Widok nie zachwyca, ale potrzebujemy dostać się do czerwonego kabla z niebieskim paskiem - tego który widać poniżej. Zasila on pozostałe lampki kabiny.

Obrazek
Obrazek

Gdy już go namierzymy, bierzemy dwa ok. półmetrowe kabelki i jeden z nich lutujemy do niego a drugi do biegnącej obok masy (brązowy grubszy kabel). Oczywiście miejsca lutowania izolujemy np. taśmą.

Obrazek
Obrazek

Do drugiego końca naszych kabelków lutujemy uprzednio przygotowaną wtyczkę.

Obrazek
Obrazek

Wtyczkę wtykamy w lampkę i teoretycznie powinno działać (warto upewnić się zapalając światło w kabinie ;) ).

Obrazek

Po stronie pasażera także demontujemy osłonę, co pozwoli nam odchylić dywan.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

W plątaninie kabli za schowkiem znajdujemy znów czerwony z niebieskim paskiem oraz masę.

Obrazek
Obrazek

Lutujemy do nich ok. półmetrowe przewody, do których z kolei lutujemy drugą wtyczkę z pinami.

Obrazek

Po podłączeniu należy jeszcze zamontować czarną osłonkę.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Całość składamy tak jak rozkładaliśmy - i tym samym przód mamy gotowy. :play:
Na dniach relacja z drugiej części, czyli tyłu (jednak to już nie dzisiaj ;) ).
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

[E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell lights

Postprzez hugo » 3 maja 2011, o 02:40

więcej takich jak wy!!!!
jeszcze się nie zagłębiłem w temat ale juz dziekuje za poświęcony czas aby uwiecznić i opisać fachową robotę.
pewnie kiedyś się skusze na takie coś...

gratuluje robaczki
shadowline by hugo
Obrazek
Avatar użytkownika
hugo
 
Posty: 142
Dołączył(a): 13 kwi 2011, o 18:22
Lokalizacja: WI , LRA , LLU
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: bmw 728i, shadowline

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez sylwekk » 3 maja 2011, o 08:51

Michał, trzeba było mówić, że będą zdjęcia, to bym założył gustowne rękawiczki i smoking ;)

Elegancka relacja :thup:
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6103
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez michal_5000 » 3 maja 2011, o 11:48

Oki, lecimy z drugą częścią. :drive:

Zaczynamy od zdjęcia siedziska tylnej kanapy. Trzeba ją zwyczajnie wyciągnąć po dwóch stronach do góry, tak jak na zdjęciu (oczywiście z wyczuciem).

Obrazek
Obrazek

Odkręcamy widoczną śrubę z sześciokątnym łbem.

Obrazek

Demontujemy dolną osłonę bocznego słupka, delikatnie wyginając jej dolną krawędź aby uwolnić fragmenty siedzące pod innymi osłonami.

Obrazek
Obrazek

Prób delikatnie przesuwamy do przodu i wyciągamy do góry. Następnie wyciągamy plastikowe bolce, które go trzymały.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Możemy teraz wygodnie odchylić dywan.

Obrazek

Zobaczymy tam dedykowane miejsca z grubej pianki, gdzie zgrubnie przymierzamy naszą lampkę.

Obrazek

W oryginale (w 750i/iL) z blachy nadwozia wystają tu gwinty, do których przykręca się lampki (po to są w niej dwa otwory). W naszym przypadku ich nie będzie, stąd musimy sami zadbać o właściwe pozycjonowanie.
My postanowiliśmy przewiercić piankę w miejscach uprzednio zgrubnie "przymierzonych".

Obrazek

Następnie po zewnętrznej stronie włożyliśmy tam "cokolwiek" aby wstępnie umiejscowić lampki.

Obrazek

Dokładne pozycjonowanie musi być wykonane za pomocą dobrego oka, linijki, ekierki i ogólnie wszelkich dostępnych metod. To jest ten punkt, od którego precyzji będzie zależeć, na ile prosto i symetrycznie umiejscowimy nasze lampki.

Obrazek

Kiedy już złapiemy ostateczną pozycję, wycinamy ostrym nożem otwór w dywanie "obrysowując" tylną ściankę lampki (nie "kołnierz"!). Rekomenduję wyciąć nieco "za mały" otwór - aby był margines na ostateczne poprawki po osadzeniu lampki.

Obrazek
Obrazek

Po oderwaniu samego dywanu, wycinamy jeszcze grubą piankę za nim i możemy już pasować lampkę (korygując krawędzie otworu, jeśli jest taka potrzeba).

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Podobnie jak poprzednio, bierzemy dwa kabelki (tym razem dłuższe - ok. metrowej długości) i lutujemy do nich piny. Zaizolować można taśmą lub - jak my - rurką termokurczliwą.

Obrazek
Obrazek

Piny zaciskamy we wtyczce, a wtyczkę wtykamy do lampki. ;)

Obrazek
Obrazek

Kabelki prowadzimy po spodniej stronie dywanu, pod kablami akumulatora i pod dywanem wzdłuż progu aż do słupka "B".

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Naszym celem jest biegnąca tędy wiązka. Odnajdujemy w niej czerwony przewód z niebieskim paskiem i lutujemy do niego jeden z naszych kabelków od lampki. Drugi lutujemy do masy, czyli grubszego brązowego kabla. Oczywiście połączenia izolujemy.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jeśli się nie pomyliliśmy, po włożeniu żarówki rurkowej i włączeniu światła w kabinie - powinniśmy uzyskać taki efekt:

Obrazek

Zakładamy klosz (takim ruchem jak na fotce) - i VOILA! ;)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po stronie drugiego pasażera identycznie, po czym składamy wszystko tak jak rozkładaliśmy.
Jedyny wyjątek: aby ponownie zamocować osłony progów, należy umiejscowić w nich te białe bolce na właściwych miejscach, po czym przyłożyć osłonę do progu (bolcami do otworów) i zwyczajnie przyklepać. Dotyczy to także montażu progów z przodu.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kiedy skończymy - mamy zrobiony przód i tył. :party:
Na koniec zadowolony "pacjent":

Obrazek
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez tomassi99 » 3 maja 2011, o 13:55

Mega fotorelacja Michale :) Wprawdzie u mnie lightpakiet już jest ale wielu osobom z pewnością się przyda ten instruktarz.
Avatar użytkownika
tomassi99
Site Admin
 
Posty: 820
Dołączył(a): 11 kwi 2011, o 19:56
Lokalizacja: Białystok / Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: BMW 740d M67

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez G_7 » 3 maja 2011, o 14:10

Naprawde jestem pod wrazeniem jakosci i sposobu wykonania fotorelacji. Michal i SK robicie kawal dobrej roboty :thup: :thup:
G_7
 
Posty: 814
Dołączył(a): 11 kwi 2011, o 21:43
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: ...

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez michal_5000 » 3 maja 2011, o 17:32

Dzięki za miłe słowa... ;) Staramy się - i zachęcamy innych :idea:
Avatar użytkownika
michal_5000
Site Admin
 
Posty: 899
Dołączył(a): 9 lut 2011, o 01:24
Blog: Wyświetl wpis (22)
Moje auto: E61 550i

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez max mt » 3 maja 2011, o 20:52

Rewelacyjna foto relacja, Gratulacje dla Was :D
~~ Czarny Bumier ~~
Obrazek
Avatar użytkownika
max mt
 
Posty: 375
Dołączył(a): 23 kwi 2011, o 21:21
Lokalizacja: Koszalin, Poland
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 735iA i E39 530d

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez Szpoper » 24 cze 2012, o 23:31

a jak przykręciłeś tylne lampki do nadwozia ?
Avatar użytkownika
Szpoper
 
Posty: 116
Dołączył(a): 29 maja 2012, o 22:36
Blog: Wyświetl wpis (0)
Moje auto: E38 ,E36

Re: [E38] Oświetlenie nóg aka. Lichtpaket aka. footwell ligh

Postprzez sylwekk » 25 cze 2012, o 06:47

Pozostały nie przekręcone.
ex TaDeuSz ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
sylwekk
Site Admin
 
Posty: 6103
Dołączył(a): 7 lut 2011, o 23:46
Lokalizacja: Warszawa
Blog: Wyświetl wpis (3)
Moje auto: 740D '01

Następna strona

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość